دسته‌بندی نشده

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا و خانه هوشمند

اینترنت اشیا چیست؟ اگر بخواهیم به صورت کلی و خلاصه راجع به این موضوع توشیح دهیم ، اینرتن اشیا به همه اشیا و وسایل اطراف ما که میتوانند به وسیله اینترنت و از طریق گوشی تلفن همراه کنترل شوند گفته می شود.

اینترنت اشیا به زبان ساده به ارتباط  سنسورها و دستگاه ها با شبکه ای است که به وسیله آن می توانند با کاربرانشان تعامل کنند.

اینترنت اشیا  در زندگی ما کاربردهای ساده و همچنین پیچیده ای دارد. اگر بخواهیم به یک کاربرد ساده آن اشاره کنیم ارتباط میان یک گوشی تلفن همراه و تلویزیون هوشمند ، مثالی ساده از کاربرد این تکنولوژی می باشد.

همچنین اینترنت اشیا کاربردهای گسترده تر و پیچیده تری مانند نظارت بر زیرساخت های شهری و ترافیک و یا ربات های پیشرفته که به سرعت در حال گسترش می باشند میتوان اشاره کرد.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا اجازه می‌دهد تا اشیا در سراسر زیرساخت‌های شبکه موجود، از راه دور کنترل شوند و همچنین فرصت برای ادغام مستقیم از جهان فیزیکی به سیستم‌های مبتنی بر کامپیوتر و گوشی تلفن همراه ایجاد کرده‌ است و در بهبود بهره ‌وری، دقت ، سود اقتصادی و کاهش و صرفه جویی هزینه و انرژی علاوه برکاهش دخالت انسان منجر شده‌است، تا هنگامی که اینترنت اشیا با سنسورها و محرک‌ها تکمیل ‌شود.

هر چیز منحصر به فردی از طریق سیستم‌های محاسباتی جاسازی شده قابل شناسایی گردد.

بر اساس تخمین کارشناسان اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۰ در حدود سی میلیارد شی تشکیل خواهد شد.

هوشمندسازی ساختمان

مزایای ساختمان هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا

*امکان جابجایی ساده دستگاه های اینترنت اشیا و افزودن سرویس های جدید در آینده

*توان مصرفی پایین اغلب سرویس های مبتنی بر IOT و عملکرد چندساله تنها با یک باطری

*هزینه گایین راه اندازی و نگهداری سرویس های مبتنی بر اینترنت اشیا

*مدیریت یکپارچه سرویس های متنوع ساختمان هوشمند با راه کارهای یکپارچه IOT  و از طریق نرم افزار واحد

*جمع آوری و تحلیل داده های سامانه های IOT به صورت یکپارچه و در فضای ابری

*اجرای سریغ و آسان سرویس های IOT در ساختمان های در حال ساخت و ساخته شده

*پروتوکل های باز و جهانی ویژه IOT و عدم وابستی به یک شرکت خاص

هوشمند1
خانه هوشمند

چگونگی فرآیند ارسال داده ها

فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیاء بدین ترتیب است که به سوژه‌ی مورد نظر یک شناسه‌ی یکتا و یک پروتکل اینترنتی (IP) تعلق می‌گیرد که داده‌های لازم را برای پایگاه داده‌‌ی مربوطه ارسال می‌کند. داده‌هایی که توسط ابزارهای مختلف از قبیل گوشی‌های تلفن همراه و انواع رایانه‌ها و تبلت‌ها قابل مشاهده خواهند بود.

این داده‌ها به چه کار می‌آید؟ چرا اینترنت اشیاء؟

 روزگاری جورج اورول نوشت آن‌که گذشته را کنترل می‌کند، آینده را کنترل خواهد کرد. دنیای مدرن و فناوری ارتباطات نشان داده‌است که در دنیای کسب و کار “آن‌هایی که به داده‌ها و اطلاعات بیشتر و بهتری دسترسی دارند آینده را کنترل خواهند کرد”؛ داشتن اطلاعات در دنیای جدید حکم سقوط سیب در روزگار نیوتون را دارد! اطلاعات به‌روز و مفید آن‌گاه که در زمان مناسب در اختیار اهل فن قرار گیرد، منجر به تولید محصولات و خدماتی می‌شود که زندگی بشر را هر روز بیش از پیش آسان و آسوده می‌کند؛ آسان و آسوده، با همه‌ی پیچیدگی‌ها و مصائب جهان امروز.

خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا از جمله جدیدیترین فناوری های روز به شمار می رود . این مفهوم به خانه هوشمندی اشاره می کند که از اینترنت اشیا بهره می برد. 

اگر به کالبدشکافی واژه به واژه این اصطلاح بپردازیم، ابتدا باید مفهوم خانه هوشمند را مورد کنکاش قرار دهیم. در مقاله خانه هوشمند چیست؟ به معرفی خانه هوشمند پرداختیم. در این خانه ها برخی از کارها به کمک تلفن همراه هوشمند انجام می شوند.

اینترنت اشیا یکی از جدیدترین تکنولوژی ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. اینترنت همان شبکه بین المللی اطلاعات است که بخش جدایی ناپذیر زندگی بشر امروزی شده است. به صورت مرسوم ما برای اتصال به اینترنت از کامپیوتر، لپ تاپ یا تلفن هوشمند استفاده می کنیم.

اما تکنولوژی اینترنت اشیا پا را از این فراتر گذاشته است. در این تکنولوژی همه تجهیزات به اینترنت متصل می شوند. در واقع اینترنت بستر ارتباطی تجهیزات مختلف خواهد بود.

گاهی اوقات تمام تجهیزات مستقیما به اینترنت متصل نمی شوند. به عنوان مثال در برخی از سیستم های خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، یک دستگاه کنترل مرکزی به نام رابط یا گِیت وِی به اینترنت متصل می شود.

سپس سایر تجهیزات موجود در خانه هوشمند از قبیل کلید لمسی هوشمند ، رله هوشمند و پنل لمسی هوشمند به گیت وِی متصل می شوند. در واقع گِیت وِی ارتباط سایر نودهای شبکه با اینترنت را برقرار می کند.

 

 

 

 

IoT home scaled

خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا چه تفاوتی با سایر تکنولوژی ها دارد؟

شاید بتوان گفت که اصلی ترین ویژگی این سیستم ها، ارتباط بی سیم بین تجهیزات مختلف شبکه است. ارتباط بی سیم دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به به صورت خلاصه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

مزیت اصلی این تکنولوژی، عدم نیاز به سیم کشی است. این قابلیت هزینه اولیه راه اندازی شبکه را به مقدار چشمگیری کاهش می دهد. به دلیل عدم نیاز به سیم کشی، جهت نصب این سیستم در منازل ساخته شده  نیاز به تخریب و سیم کشی دوباره نیست. اما نکته ای که باید در استفاده از خانه هوشمند به آن دقت کنید تکنولوژی ارتباطی مورد استفاده و توان تشعشعی تجهیزات است.

به عنوان یکی از معایب ارتباط بی سیم در سیستم خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، می توان به محدودیت فاصله نودها اشاره کرد. همچنین تاثیرپذیری از نویز در مکان هایی مانند موتورخانه که نویز زیادی دارند دیگر چالش سیستم های بی سیم است.

هوشمندسازی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − ده =