دسته‌بندی نشده

سرویس بهداشتی هوشمند

سرویس بهداشتی هوشمند

سرویس بهداشتی هوشمند

در این مقاله قصد داریم به صورت مختصر و مفید در رابطه با یکی از بخش های خانه هوشمند مطالب مفیدی را به اشتراک بگذاریم.

یکی از بخش های جذاب خانه هوشمند، سرویس بهداشتی هوشمند است که شما میتوانید از آن بهره ببرید.

در ادامه به توضیح این مورد خواهیم پرداخت

خانه هوشمند چیست؟

هوشمند سازی ساختمان به فرآیندی گفته میشود که در آن بتوان اجزای مختلف ساختمان را با روش های مختلف و از راه های دور کنترل نمود. این موضوع باعث میگردد تا نظارت بر ساختمان بیشتر شده، راختی و آسایش برای ساکنین و در نتیجه آن رضایت مندی از زندگی افزایش پیدا کرده، ساختمان به یک ساختمان لوکس تبدیل شده و هزینه های جاری مانند هزینه خرابی وسایل و هزینه های انرژی کاهش پیدا نماید.

از روش های مختلف هوشمند سازی ساختمان میتوان به سیستم مدیریت ساختمان یا BMS و همچنین سیستم خانه هوشمند یا SHS اشاره کرد. تفاوت اصلی این دو روش در نحوه اجرا و پروتکل های ارتباطی مابین اجزای ساختمان است. BMS تنها در مرحله ساخت ساختمان و به وسیله کابل کشی میان اجزا ممکن بود. اما با نسل دوم از سیستم های هوشمند ساختمانی مبتنی بر اینترنت اشیا یا خانه هوشمند بی سیم، هوشمند سازی تمام ساختمان ها حتی ساختمان های قدیمی بدون، بدون تغییر یا تخریب و نیاز به زیرساخت ها ممکن گردیده است.

سرویس بهداشتی مدرن

سرویس بهداشتی هوشمند

وابسته به ایرانی یا فرنگی بودن سرویس بهداشتی، هوشمند سازی آن نیز متفاوت عمل میکند. در یک سرویس بهداشتی ایرانی هوشمند، هواکش ها، سیفون، نور و موسیقی در محیط میتواند هوشمند گردد. به محض باز شدن درب سرویس بهداشتی، سیستم فن روشن شده و پس از بسته شدن آن با تاخیر چند دقیقه ای خاموش میگردد. همچنین سیفون کشیده شده و موسیقی قطع میگردد. میزان سردی گرمی آب نیز میتواند به صورت هوشمند کنترل گردد.

 

در سرویس های بهداشتی فرنگی هوشمند امکانات بسیاری به وجود آمده است. یک سرویس بهداشتی هوشمند، سیفون خودکار، خشک کن با هوای گرم ضد باکتریال، اشعه UV برای ضد عفونی کردن محیط، تنظیم ارتفاع و سردی و گرمی آب و … را در خود جا داده است. سرویس های بهداشتی هوشمند فرنگی به راحتی میتوانند جایگزین نمونه های مشابه قدیمی خود گردند

سرویس بهداشتی

چه چیزهایی را در سرویس بهداشتی هوشمند می کنیم ؟

با توجه به اینکه هنوز شیر آلات و سرویس های مورد استفاده قابلیت فرمان پذیری را ندارند در حال حاضر سیستم روشنایی ، تهویه و خوشبو کننده سرویس بهداشتی را به سیستم هوشمند تجهیز می کنیم یعنی چراغ های روشنایی سرویس بهداشتی ، فن بهداشتی و خوشبو کننده سرویس را به سیستم هوشمند متصل می کنیم .


برای اینکار از کلید  لمسی سرویس بهداشتی استفاده می کنیم . که دو مدل دارد :

مدل اول : در این کلید با لمس کلید چراغ های روشنایی و فن سرویس روشن خواهد شد و شخص بعد از خروج از سرویس کلید را لمس می کند چراغ های روشنایی خاموش شده ولی تایمر فن سرویس بهداشتی 10 دقیقه بعد خاموش خواهد شد .

مدل دوم : در این نوع مدل با لمس کلید چراغ های سرویس بهمراه فن روشن می شوند و شخص با خاموش کردن کلید روشنایی را خاموش می کند ولی فن 10 دقیقه بعد خاموش می شود و بعد از 10 دقیقه زمانی که فن خاموش می شود یکبار اسپری زده می شود تا سرویس خوشبو بماند .

نحوه کار این کلیدها به این صورت است که این کلیدها دارای یک کلید لمسی ولی دو یا سه خروجی هستند که بر روی هر کدام مشخص شده که به چه سیستمی باید متصل شوند .

طراحی سرویس های بهداشتی

فواید هوشمندسازی سرویس بهداشتی :

سیستم هوشمند در سرویس بهداشتی علاوه بر افزودن لوکس بودن و لاکچری بودن سرویس مزایای قابل توجهی نیز دارد از جمله:

 
1-افزایش بهداشت فردی و محیطی سرویس

به دلیل اینکه با وجود این سیستم ها شخص دستان خود را کمتر به شیر یا کلید یا جا مایعی می زند باعث می شود آلودگی و میکروب ها به این قسمت ها انتقال نیابد و به شخص استفاده کننده بعدی نیز منتقل نخواهد شد . در واقع در یک سرویس بهداشتی کاملا هوشمند شخص غیر از درب ورود و شیلنگ دستشویی به چیز دیگری دست نخواهد زد و این به معنی عدم انتفال بیماری ها و افزایش بهداشت و تمیزی است .

 
2-تهویه مناسب و خوشبو بودن :

با توجه به اینکه بعد از هر بار استفاده ممکن است افراد فراموش کنند فن را روشن کنند و یا بلافاصله بعد از خروج فن را خاموش می کند باعث خواهد شد سرویس بهداشتی بوی نامطبوعی بگیرد ولی با وجود سیستم هوشمند حتما فن روشن می شود و تا 10 دقیقه بعد از استفاده نیز روشن می شود تا بوهای بد را خارج کند و بعد از آن نیز اسپری خوشبو کننده زده خواهد شد .

 
3-صرفه جویی در مصرف برق:

با استفاده از سنسورهای حضور زمانی و یا سنسور روشنایی سرویس بهداشتی هوشمند که شخص از سرویس خارج می شود چراغ ها به صورت اتوماتیک خاموش می شوند و روشن نمی ماند و باعث می شود که انرژی برق بیهوده مصرف نشود. این سیستم پیشرفت یافته سیستم کلید هوشمند لامپ میباشد.

4-در مجموع سیستم هوشمند سازی سرویس بهداشتی دارای مزایای مفید و کاربردی است که برای کلیه افراد مفید می باشد و لازم است که تمام پروژه ها از این سیستم برای سرویس بهداشتی خود استفاده کنند در واقع این سیستم مزایای بیشتری نسبت بعضی کارهای انجام شده در سرویس ها نظیر شیر آلات توکار ، روشویی تمام سنگ و….. خواهد داشت .

 

اگر علاقه داشتید این لینک را ببینید…

جهت هرگونه مشاوره با کارشناسان فنی شرکت نیروگستران ، با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − پنج =