دسته‌بندی نشده

پریز هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟

پریز هوشمند-نیروگستران-niroogostaran

پریز هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر علاقه مند به داشتن یک خانه هوشمند هستید و می خواهید با کم ترین هزینه با هوشمندسازی ساختمان طعم داشتن یک خانه هوشمند و مدیریت آن از راه دور را بچشید می توان به جرئت گفت یکی از بهترین پیشنهادها استفاده از پریز هوشمند است.

پریز هوشمند یکی از وسایل به شدت مقرون به صرفه بوده که می توانید در خانه خود از آن استفاده کنید و باآن تقریباهر وسیله برقی غیر هوشمند خود را هم هوشمند کنید.

در این مقاله قصد داریم به صورت کامل پریز هوشمند و کاربرد های آن را توضیح دهیم پس اگر علاقه مند به داشتن یک خانه هوشمند با هزینه کم هستید تا انتها با نیروگستران همراه باشید.

پریز هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟

پریز هوشمند چیست؟

پریز هوشمند یکی از ابزارهای مهم و اصلی در هوشمند سازی یک خانه است که بوسیله تلفن همراهتان می توانید هر وسیله برقی را هوشمند کنید.

به زبان خیلی ساده می توان گفت پریز هوشمند به عنوان یک رابط بین وسیله برقی شما و پریز برق معمولی خانه اتان عمل می کند و وسایل برقی اتان را هوشمند می کند که بصورت خودکار کار کنند.

اگر سیم برق وسایلتان مانند چراغ خواب، پنکه و ... را به پریز هوشمند بزنید می توانید به راحتی از هرکجا که هستید با تلفن همراهتان آن ها را خاموش و روشن و کنترل نمایید. بخش جذاب تر ماجرا این است که اگر از هاب هوشمند استفاده کنید حتی می توایند برای کنترل کردن وسایلتان از دستورات صوتی هم استفاده نمایید.

مزیت های استفاده از پریز هوشمند:

  • کاهش مصرف انرژی

پریز های هوشمند از قابلیت زمان بندی برخوردار هستند و با استفاده از این قابلیت شما می توانید وسایل برقی خود را تنها در زمانی که به آن ها احتیاج دارید روشن کنید . هم چنین به وسیله تلفن همراه هوشمند خود می توانید میزان مصرف لوازم برقی را در ساعت های مختلف روز بررسی نمایید.

  • افزایش امنیت:

اگر خانه شما به پریز های هوشمند تجهیز شده باشد امنیت بالاتری را در خانه می توانید تجربه کنید. فرض کنید که از خانه بیرون رفتید و فراموش کرده اید که اتو را خاموش کنید با داشتن پریز هوشمند دیگر جای هیچ نگرانی وجود ندارد چون حتی از راه دور هم می توانید فقط با تلفن همراه خود آن را خاموش کنید.

همچنین در زمان هایی که در خانه حضور ندارید با استفاده از این پریز های هوشمند می توانید بر اساس یک زمان بندی مشخص چراغ ها را خاموش و روشن نمایید و به نوعی حضور خودتان در خانه را شبیه سازی کنید. بسیاری از سرقت های منزل در زمانی اتفاق می افتد که سارقین متوجه عدم حضور ساکنین در منزل می شوند و شما با این کار تا حد زیادی می توانید امنیت خانه خود را بالا ببرید چون چیزی که از دور به نظر می رسد این است که افرادی در خانه حضور دارند.

  • امکان کنترل و مدیریت از راه دور خانه:

زمانی که در خانه خود از پریز هوشمند استفاده می کنید می توانید حتی از راه دور هم روی بسیاری از وسایل برقی خود کنترل داشته باشید مثلا از راه دور پنکه خانه اتان را روشن کنید؛ غذا را در فر بپزید و حتی کنترل کنید که در زمان عدم حضورتان چه مدت فرزندتان از تلویزیون و بازی های کامپیوتری استفاده کند و دستگاه را بعد از زمان مقرر از راه دور خاموش نمایید.

انواع پریز هوشمند و مقایسه آنها

انواع مختلفی از پریز های هوشمند در بازار وجود دارند برخی از آن ها پریز های مستقل بوده و برخی دیگر بصورت ماژول هوشمند هستند که در بعضی مشخصات با هم متفاوت می باشند در ادامه به بررسی این تفاوت ها می پردازیم:

  • طراحی ظاهری

شکل های مختلفی از پریزهای هوشمند مستقل در بازر وجود دارند. در بعضی از این ها از کلید لمسی و در بعضی دیگر از کلیدهای مکانیکی استفاده شده است. همچنین در بعضی از مدل ها از نورهای led هم استفاده شده است که باعث ایجاد یک ظاهر شکیل و جذاب می شود. این پریز های مستقل بر روی پریز های قدیمی قرار می گیرن.

اگر از آن دسته افرادی هستید که تمایل دارید پریز ها جای کمتری اشغال کنند و در انتخاب کردن شکل ظاهری پریز های خانه اتان با هیچ محدودیتی رو به رو نباشید پیشنهاد ما به شما استفاده از ماژول هوشمند است که درون پریز های معمولی قرار می گیرد.

  • قابلیت جابجایی

اگر از پریز های هوشمند مستقل استفاده کنید به راحتی می توانید آن ها را جا به جا کنید و هیچ محدودیتی در این کار برایتان وجود ندارد. اما در صورت استفاده از ماژول هوشمند این جابه جایی کمی برایتان زمان بر خواهد بود به این دلیل که ماژول هوشمند پشت پریزهای معمولی خانه اتان قرار می گیرند.

  • محدودیت عملکرد

در مشخصات فنی پریزهای هوشمند میزان جریان الکتریکی قابل تحمل پریز عدد ثابتی است که در رنج 5 تا 10 آمپر می باشد و این عدد قابلیت افزایش را ندارد در صورتی که در ماژول های هوشمند شما می توانید این عدد را افزایش دهید و برای این کار کافیست یک رله مکمل با جریان خروجی مورد نیاز خود را به پشت پریزتان اضافه کنید و از ماژول هوشمند خود به عنوان یک مدار فرمان استفاده کنید.

طریقه نصب کلید پریز هوشمند چگونه است؟

شاید بتوان گفت این کار اولین قدم برای تجربه کردن زندگی در یک خانه هوشمند است که به راحتی می توانید آن را انجام دهید چون نیاز به هیچ گونه تغییر در سیم کشی، یا خرابی در ساختمان و حتی داشتن اطلاعات فنی نیست. فقط کافی است پریز هوشمند را به پریز معمولی خانه اتان متصل کنید و از آن به بعد حتی وسایل برقی غیر هوشمندتان را هم با متصل کردن به این پریز هوشمند کنید. 

پریز هوشمند-نیروگستران-niroogostaran

آیا می توان برای پریز هوشمند زمانبندی تعیین کرد؟

پاسخ این سوال مثبت است و شما می توانید به وسیله تلفن همراه خود زمان بندی خاموش و روشن شدن پریز ها تنظیم کنید. بر اساس نوع پریز هوشمند مورد استفاده شما امکان زمان بندی به صورت ساعتی، روزانه و یا حالت مسافرت برای زمان های عدم حضور در منزل و حفظ امنیت خانه وجود دارد.

بطور همزمان چند وسیله را می توان به پریز برق هوشمند متصل کرد؟

بصورت عمومی در برخی از برند ها این قابلیت وجود دارد که از یک پریز هوشمند برای چند دستگاه استفاده کنید و چندین دستگاه را به صورت همزمان با هم کنترل نمایید. اما پیشنهاد ما به شما این است که برای هر کدام از وسایلتان که تمایل به کنترل و مدیریتش دارید از یک پریز مجزا استفاده کنید تا کنترل دستگاه ها برایتان راحت تر باشد و برای کنترل از راه دور نیازی به قرار دادن چندین وسیله نا مرتبط در کنار یکدیگر وجود ندارد. هم چنین اگر چندین دستگاه را کنار یکدیگر قرار دهید ممکن است اضافه بار وجود بیاورند و در نهایت موجب بروز حوادث جبران ناپذیری مانند آتش سوزی شود.

برای مشاوره با متخصصان فنی و اجرای شرکت هوشمندسازی ساختمان نیروگستران با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 17 =