دسته‌بندی نشده

سیستم آبیاری هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند-نیروگستران-niroogostaran

سیستم آبیاری هوشمند، در گذشته برای آبیاری باغچه ها، زمین های کشاورزی و فضاهای سبز از روش های غرقابی استفاده می شد اما این روش ها به شدت موجب به هدر رفتن آب می شد.

همین مسئله باعث شد با پیشرفت تکنولوژی در صنعت کشاورزی از روش هایی استفاده شود که باعث صرفه جویی در مصرف آب می شوند. یکی از این روش های کاربردی سیستم آبیاری هوشمند می باشد. اگر شما هم می خواهید با سیستم آبیاری هوشمند بیشتر آشنا شوید تا انتهای این مقاله با نیروگستران همراه باشید.

از آنجایی که آب و هوای ایران به نوعی است که به عنوان یک کشور گرم و خشک که با معضل کم آبی مواجه است شناخته می شود اگر همچنان از روش های قدیمی یا روش هایی که حجم زیادی از آب را به هدر میدهند استفاده کنیم باید به زودی منتظر یک فاجعه بزرگ باشیم که حتی برای تامین آب آشامیدنی هم به مشکل بر می خوریم.

سیستم آبیاری هوشمند یک روش نوین به حساب می آید که با هدف جلوگیری از هدر رفتن آب ها توانسته طرفداران زیادی پیدا کند. این سیستم از مقیاس کوچک تا بزرگ را پوشش میدهد. از باغچه های خانگی گرفته تا زمین های کشاورزی.

سیستم آبیاری هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند چیست؟

از آنجایی که ما در کشور عزیزمان ایران با بحران کمبود آب مواجه هستیم استفاده از یک سری روش های پیشرفته که بتوان در زمین های مختلف با ابعاد متفاوت جهت آبیاری استفاده کرد بسیار مهم شده است.

سیستم آبیاری هوشمند یکی از روش هایی است که باعث کاهش مصرف آب و درنتیجه هزینه های ناشی از آن می شود و به شما کمک می کند تا بتوانید سیستم آبیاری خود را حتی از راه دور، با استفاده از گوشی هوشمند خود مدیریت و کنترل نمایید و بتوانید بهترین زمان آبیاری را تشخیص دهید. 

عملکرد سیستم آبیاری هوشمند به گونه ای است که می توانید با توجه به نیاز و نوع گیاه آبیاری گیاهان خود را انجام دهید و به این دلیل که باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود برای آبیاری خانه های هوشمند، زمین های کشاورزی و گلخانه ها از آن استفاده کنید.

تکنولوژی که در سیستم های آبیاری هوشمند استفاده شده است این امکان را در اختیارتان می گذارد که از هر کجای دنیا که باشید به راحتی بتوانید سیستم آبیاری خود را از طریق یک برنامه نصب شده روی تلفن همراهتان تنظیم و مدیریت کنید.

همچنین در صورت استفاده از یک سری فناوری های هوشمند مانند جریان سنج می توانید انواع مشکلات سیستم مانند نشتی را شناسایی نمایید و به موقع از آسیب های مخرب آن ها جلوگیری کنید.

ویژگی های سیستم آبیاری هوشمند

استفاده از یک سیستم آبیاری هوشمند می تواند امکانات زیادی را در اختیارتان قرار دهد که در ادامه به مهم ترین آن ها می پردازیم:

  • امکان استفاده از تلفن همراه و رایانه جهت کنترل سیستم آبیاری از راه دور
  • قابلیت تنظیم سیستم آبیاری به صورت خودکار برای باغ ها و مزارع، باغچه ها و زمین های کشاورزی
  • کمک کردن به اپراتور برای تشخیص بهترین زمان آبیاری با استفاده از سنسورها و استفاده از سایر مولفه‌های اندازه‌گیری شده
  • تنظیم فشار آب مورد نیاز، متناسب با نوع زمین کشاورزی و منطقه مورد نظر
  • قابلیت افزودن سنسورهای مختلف جهت شناخت نیازهای گیاهان
  • بهره مندی از فناوری نوین جهت اعلام هشدار و وجود خطا در آبیاری و اعلام نشتی لوله
  • بهره مندی از قابلیت فرمان صوتی، جهت مدیریت سیستم آبیاری
  • استفاده از اطلاعات جامع هواشناسی و قطع یا کاهش آبیاری بر اساس پیش بینی های دریافت شده از سیستم هواشناسی

مزایای استفاده از سیستم آبیاری هوشمند

همانطور که در ابتدای مقاله هم تا حدی توضیح داده شد در گذشته برای آبیاری زمین های کشاورزی، ویلا ها، گلخانه ها و ... از روش های آبیاری غرقابی، بارانی و قطره ای استفاده می شد اما از آنجایی که این روش ها مشکلات زیادی به همراه داشت، باعث شد فعالان صنعت کشاورزی به فکر طراحی یک روش جدید بیفتند تا بتوانند از مشکلات موجود نجات یابند. پیشرفت تکنولوژی و هوشمند سازی سیستم های آبیاری توانست یک راهکار عالی برای حل این مشکلات باشد و بتواند مزایای بی نظیری را ایجاد کند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

سیستم آبیاری هوشمند-نیروگستران-niroogostaran

جلوگیری از مصرف آب

با توجه به اینکه در بخش های مختلف کشور با کمبود آب و خشکسالی مواجه هستیم، استفاده از یک سیستم آبیاری هوشمند به شدت مورد توجه قرار گرفته چون این سیستم باعث صرفه جویی در مصرف آب شده و به عنوان یک راهکار برای اصلاح الگوی مصرف می باشد.

کنترل از راه دور

یکی دیگر از مزایای پر طرفدار سیستم آبیاری هوشمند این است که شما می توانید آن را از راه دور با استفاده از تلفن همراه یا رایانه خود سیستم را کنترل کنید و گیاه یا زمین مورد نظر خود را آبیاری کیند. همچنین می توان از سنسورهایی استفاده کرد تا بهترین زمان آبیاری گیاهان تشخیص داده شود و بر اساس آن طبق زمان بندی هایی منطقه مدنظر را آبیاری کرد

آبیاری و کوددهی

در یک سیستم هوشمند می توانید با استفاده از امکانات موجود کود دهی را هم انجام دهید. سیستم هوشمند این امکان را به شما می دهد که بتوانید نیازهای زمین و گیاه خود را شناسایی کنید و آبیاری و کوددهی آن را انجام دهید. با هوشمند کردن سیستم آبیاری بر خلاف سیستم های قدیمی و سنتی می توانید اقدامات مختلف را طبق برنامه ریزی و با اعمال تنظیماتی در سیستم به راحتی انجام دهید.

برنامه ریزی و زمانبندی آبیاری

وجود کنترل کننده های هوشمند در سیستم آبیاری هوشمند به شما کمک می کند که به جای آبیاری دستی بصورت هوشمند زمان های آبیاری را تعیین کنید. این سیستم بصورت اتوماتیک اطلاعات دریافتی از سامانه هواشناسی را بررسی کرده تا بهترین زمان آبیاری انتخاب شود.

اطلاع از هدر رفت و نشتی

در یک سیستم آبیاری ممکن است مشکلات مختلفی عملکرد را مختل سازد مثلا نشتی و انسداد لوله ها می تواند مشکلاتی را ایجاد کند اما سیستم عیب یابی هوشمند کمک می کند که بلافاصله از بروز مشکلات اطلاع کسب نمایید و بتوانید آن ها را برطرف کنید .

از آنجایی که در سیستم آبیاری هوشمند از لوله ها و تجهیزات مختلفی استفاده شده است بازرسی آن ها می تواند مشکلاتی برای کاربر ایجاد کند اما به وسیله ی کنترل کننده های هوشمند می توان از راه دور نظارت های لازم را انجام داد. عملکرد یک سیستم آبیاری هوشمند به گونه ای است که اگر لوله ها با شکستگی یا مشکل خاصی مواجه شوند از طریق ارسال پیامک اپراتور را از مشکل ایجاد شده آگاه می سازد.

برای مشاوره با متخصصان فنی و اجرای شرکت هوشمندسازی ساختمان نیروگستران با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =