دسته‌بندی نشده

گلخانه هوشمند چگونه است؟

گلخانه هوشمند چیست؟- نیروگستران-niroogostaran

گلخانه هوشمند چیست؟ در دنیای امروز به دلیل وجود عوامل مختلفی مانند کمبود منابع، افزایش جمعیت و تغییرات آب و هوایی صنعت کشاورزی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

در نتیجه تولید کنندگان گیاهان به شدت علاقه مند شده اند تا با استفاده از اینترنت اشیا بتوانند در بهبود کمی و کیفی محصولات خود بهره مند شوند.

یک نمونه مهم از این کاربرد در صنعت کشاورزی، تکنولوژی است که در گلخانه های هوشمند استفاده شده است.

اگر شما هم به گلخانه هوشمند علاقه دارید تا آخر این مقاله با  نیروگستران همراه باشید.

گلخانه هوشمند چیست؟

گلخانه هوشمند چگونه انجام می گیرد؟

گلخانه هوشمند چیست؟ گلخانه های هوشمند درواقع ترکیبی از کشاورزی سنتی و تکنولوژی IOT می باشند که امکان مدیریت کامل و اتوماسیون سازی کامل را در اختیارتان قرار می دهند و در آنها از تعدادی سنسور و محرک استفاده می شود.

3 روش کلی برای هوشمند سازی گلخانه وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

اتوماسیون ساده

در این روش حضور شما در فضای گلخانه یک امر مهم و ضروری به حساب می آید چون کنترل تجهیزات هوشمند به صورت دستی انجام می گیرد. البته اگر شما صاحب یک گلخانه بزرگ هستید این روش زیاد پیشنهاد نمی شود.

اتوماسیون متوسط

در این روش نیز برای اینکه بتوان از کارکرد دستگاه ها اطمینان حاصل کرد نیاز است که در محل حضور داشته باشید. تجهیزات به کار رفته در این روش به صورت نیمه خودکار می باشند.

اتوماسیون پیشرفته

در این روش از تجهیزاتی استفاده می شود که تماما خودکار بوده و هیچ نیازی به حضور فیزیکی شما در محیط گلخانه نیست. در این روش هوشمند سازی، شما می توانید گلخانه خود را حتی از راه دور و فقط به کمک تلفن همراه خود کنترل نمایید.

این روش به گونه ای است که ممکن است در ابتدا هزینه های زیادی ناشی از خرید تجهیزات ایجاد کند اما در طولانی مدت با بالا رفتن کیفیت و کم شدن مصرف هزینه اولیه باز می گردد و متوجه خواهید شد که یک اقدام به صرفه خواهد بود.

موارد قابل کنترل در گلخانه هوشمند

  • دما، با استفاده از ترموستات هوشمند و سنسور دما
  • رطوبت خاک و هوا، با استفاده از سنسور رطوبت
  • آبیاری و کوددهی، با استفاده از سیستم آبیاری هوشمند
  • میزان غلظت گاز CO2 با استفاده از دتکتور و سنسور CO2
  • نور و سایه با نصب سایه‌بان های هوشمند و سنسور نور
گلخانه هوشمند چیست؟- نیروگستران-niroogostaran

مزایای گلخانه هوشمند نسبت به گلخانه معمولی

کنترل گلخانه از هر جای دنیا

در یک گلخانه سنتی پرورش دهندگان باید بصورت دائمی در محل حضور داشته باشند تا بتوانند نظارت کاملی بر محصولات داشته و تغییرات مورد نیاز را انجام دهند.

اما زمانی که از گلخانه هوشمند استفاده می کنید می توانید به کمک گوشی موبایل خود از راه دور بر همه چیز نظارت کاملی داشته و با استفاده از چند دکمه روی تلفن همراه خود تغییرات مورد نظرتان را اعمال کنید.

خبر خوب این است که شما سطح هوشمند سازی را نیز می توانید تعیین کنید و در یک سیستم گلخانه هوشمند بسته به نظر شما همه چیز از کنترل دستی تا مشخص کردن سناریو برای داشتن سیستم های کاملا خودکار در اختیار شماست و می توانید همه موارد مانند دما، رطوبت، تهویه ، میزان گاز در اکسید کربن و .... را کنترل کنید.

سناریوپذیری و زمان‌دهی

از آنجایی سیستم گلخانه ها یک سیستم حساس به حساب می آید بسیار مهم است که بتوان نظارت کامل و درستی بر بخش های مختلف آن داشت. در یک گلخانه هوشمند این امکان برایتان وجود دارد که بتوانید بسیاری از کارها را به صورت خودکار پیش ببرید. مثلا می توانید با تعریف سک سناریو در سیستم تنظیمات لازم را انجام دهید که اگر دمای گلخانه به فلان عدد رسید سیستم تهویه روشن شده و آبیاری گیاهان شروع شود. همین طور میتوانید برای انجام خودکار کارها زمان بندی لازم را انجام درهید تا در زمان معین، به اندازه مورد نظر شما یک کار خاص اجرا شود.

افزایش میزان تولید محصول

از آنجایی که در گلخانه هوشمند از سنسورهایی استفاده شده که اطلاعات آن ها به صورت دقیق به دست می آید خطای انسانی به حداقل حالت ممکن خود می رسد و باعث می شود که محصولات با کیفیت بالاتر و مقدار بیشتر تولید گردند و شما در یک گلخانه هوشمند می توانید از فضا نسبت به گلخانه های سنتی استفاده بهتری ببرید.

صرفه‌جویی در مصرف آب

در یک گلخانه هوشمند سنسورهای مختلفی وجود دارد که آب به مقدار مورد نیاز هر گیاه در زمان خود به گیاهان برسد در نتیجه تا 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی می گردد چون دیگر نیازی به آبیاری غیر اصولی نیست.

اینترنت اشیا چه نقشی در هوشمند سازی گلخانه دارد؟

به کمک اینترنت اشیا ارتباط و اتصال دستگاه های مختلف در یک خانه هوشمند برقرار می شود و دستگاه ها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار یکدیگر می گذارند و به این ترتیب دخالت نیروی انسانی به حداقل می رسد.

در نهایت وظیفه گلخانه ها این است که بتوانند محیطی را فراهم کنند تا گیاهان با افزایش طول عمر بالاتری در گلخانه ها بمانند. فرض کنید که در فضای یک گلخانه هوشمند دما به صورت ناگهانی افزایش یابد.

این وضعیت توسط سنسور دما تشخیص داده شده و به سایر دستگاه ها اطلاع داده می شود تا هر کدام وظیفه خود را انجام دهند.

مثلا سیستم هویه روشن می گردد، اندازه گیری میزان آب تبخیر شده توسط سیستم آبیاری هوشمند ارزیابی می گردد تا مقدار از دست رفته را جبران کند و به صورت کلی هر بخش وظیفه ی خود را انجام می دهد تا شرایط به حالت نرمال و ایده آل خود باز گردد.

ممکن است امر هوشمند سازی گلخانه در ابتدا پر هزینه به نظر برسد اما در صورت استفاده از محصولات با کیفیت هزینه خود را به یک سرمایه ارزشمند که باعث صرفه جویی در مصرف شده است تبدیل می کنید.

در یک گلخانه هوشمند تجهیزات مختلفی وجود دارد در ادامه به معرفی چند مورد از مهم ترین ها می پردازیم:

1- سنسورها

دو سنسور بسیار مهم در گلخانه هوشمند سنسور رطوبت و دما است چرا که این دو فاکتور دو عامل اصلی در رشد گیاهان هستند.

البته از سنسورهای دیگری نیز در یک گلخانه هوشمند استفاده می شود که از پرکاربرد ترین ها می توان به سنسور باد، نور، مونوکسید کربن، آب، در اکسید کربن و .... اشاره کرد.

2- سیستم آبیاری و تغذیه هوشمند

از بخش های اصلی یک گلخانه هوشمند می باشد که وظیفه آن این است که عملیات آبیاری و کوددهی گیاهان را در زمان مشخص شده بر اساس مقادیر تعیین شده انجام دهد.

3- کنترلر

کنترلر مانند مغز سیستم ماست و عملگرها فرامین و دستورات مختلف را از آن دریافت می کنند.

برای مشاوره با متخصصان فنی و اجرای شرکت هوشمندسازی ساختمان نیروگستران با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =