دسته‌بندی نشده

اینترنت اشیا در پزشکی (IoMT)به چه معناست ؟

اینترنت اشیا در پزشکی-نیروگستران-niroogostaran

اینترنت اشیا در پزشکی (IoMT)به چه معناست؟ اینترنت اشیا به مجموعه‌ای از اجزای مرتبط به هم که به اینترنت متصل هستند گفته می شود. اگر همین روند برای تجهیزات و ابزارهایی که مرتبط با حوزه سلامتی و پزشکی هستند به کار برده شود به آن اینترنت اشیا پزشکی (IoMT) گفته می شود. این تجهیزات و دستگاه های پزشکی هوشمند قابلیت های جذابی دارند از جمله اینکه می توانند داده ها را جمع آوری، مدیریت، پردازش و ذخیره نمایند

و از طریق همین ویژگی، کادر درمان می توانند به راحتی و با صرعت بیشتر اطلاعات بیومتریک بیمار را از طریق شبکه بیمارستان به دست بیاورند. البته مزایای استفاده از اینترنت اشیا به همینجا ختم نمی شود و دز این مقاله قصد داریم به صورت کامل راجع به IOMT و مزیت هایی که برای بیماران و کادر درمان ایجاد می کند صحبت کنیم. پس تا انتها با نیروگستران همراه باشید

اینترنت اشیا در پزشکی (IoMT)به چه معناست ؟

اینترنت اشیا در پزشکی

برای اینکه درک بهتری از اینترنت اشیا در پزشکی و کاربردهایی که برای انسان ها دارد پیدا کنید اجازه بدهید با یک مثال مسئله را شفاف کنیم. فرض کنید کنید فرد مسنی با مشکل قلبی که دارد به خیابان رفته و در حال عبور از یک محله کم تردد است. ناگهان دچار حمله قلبی می شود. در این حالت احتمال نجادت پیدا کردن شخص بسیار کم است اما به کمک اینترنت اشیا پزشکیو استفاده از IOMT با توجه به شرایط فرد پیش از اینکه حمله رخ دهد، آن شخص می تواند از خطر مطلع شود. هم چنین این دستگاه به صورت اتوماتیک مشکل ایجاد شده و موقعیت مکانی شخص بیمار را به نزدیک ترین بیمارستان ارسال می کند تا خدمات درمانی مورد نیاز بلافاصله اجرا گردد و مسلما در این حالت احتمال زنده ماندن شخص به شدت افزایش می یابد.

مورد بیان شده در بالا تنها بخشی از توانایی های IOMT هست که می تواند در خدمت انسان ها باشد. از دیگر موارد توانایی های این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود فرآیندها
  • تولید کارایی و کاهش هزینه‌ها
  • انتقال تجربه بهتر از درمان به بیماران
  • کاهش خطای پزشکی
  • اجزای تشکیل دهنده IoMT

به بیان ساده می توان گفتIoMT از کنار هم قرار دادن سه تکنولوژی شکل گرفته است: هوش مصنوعی، سنسورها و ارتباطات اینترنت اشیا. در ادامه هر کدام از این موارد را بررسی می کنیم

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. چون روزانه تعداد دستگاه‌های IoMT در حال افزایش است و در چنین شرایطی است که توانایی پردازش داده اهمیت زیادی در موفقیت دستگاه‌ها دارد.

نرم‌افزارهای هوش مصنوعی این قابلیت را دارند که به راحتی داده دستگاه‌های IoMT را بررسی و مرتب می‌کنند. در نتیجه با افزایش استفاده از اینترنت اشیای پزشکی، پزشکان می‌توانند به راحتی به اطلاعات هوش مصنوعی اعتماد کنند و از آن‌ها برای تصمیم‌گیری‌های مهم و حیاتی استفاده نمایند.

سنسورهای پزشکی

از آنجایی که در سیستم های هوشمند تشخیص و جمع آوری اطلاعات بسیار مهم است این کار به وسیله سنسورها انجام می شود. در ابتدا سنسورهای پزشکی هزینه بسیار بالایی داشتند اما با پیشرفت تکنولوژی و کاهش هزینه تکنولوژی سنسورها، محصولات IoMT هم قیمت منطقی‌تری پیدا کرده‌اند و این مسئله باعث شد تا افراد بیشتری به استفاده از این سنسورها تمایل پیدا کنند. دستگاه های اینترنت اشیا در پزشکی که در بازار وجود دارند از سنسورهای مختلفی بهره برده اند.

بعضی از آن ها از سنسورهای زیستی استفاده می‌کنند. این سنسورها توانایی تشخیص ویژگی‌ها و مشکلات احتمالی در تمام بخش‌های بدن را دارند. تعدادی از سنسورهای پزشکی هم در بازار وجود دارند که از ویژگی‌های بیولوژیکی استفاده نمی کنند و برای اندازه‌گیری ویژگی‌های فیزیکی بدن (حرکت، تعداد ضربان قلب و …) استفاده می‌شوند.

ارتباطات اینترنت اشیا

IOMT موظف است که عوامل مختلف سلامتی را در بیماران و انسانها بررسی نماید اما برای استفاده از این داده ها به ارتباطاتی با کامپیوترها و افراد داریم.

یکی از وظایف IoMT این است که عوامل مختلف سلامتی را در بیماران بررسی کند. البته برای این که بتوانیم از این داده‌ها استفاده کنیم، نیاز به ارتباطاتی با افراد یا کامپیوتر‌ها داریم. برای جابجا کردن داده‌های IoMT ، تولیدکنندگان دستگاه‌های اینترنت اشیا در پزشکی باید از پروتکل‌های ارتباطی مختلفی استفاده نمایند. 

اینترنت اشیا در پزشکی-نیروگستران-niroogostaran

همه این تلاش‌ها، برای رساندن داده‌ها به اینترنت است و این قسمت بخش چالش برانگیز داستان است. اما به محض اینکه داده ها و اطلاعات به اینترنت برسد کار راحت می شود چون داده به دست پزشکان یا خدمات درمانی میرسد

پس در جمع بندی توضیحات بالا می توان گفت که برای اینکه یک دستگاه IoMT موفق عمل کند ، به یکی از این موارد نیاز است:

  • شبکه تلفن همراه
  • اتصال Wi-Fi
  • شبکه فناوری اطلاعات پزشکی

و در نهایت اطلاعات به دست آمده در دیتا بیس ذخیره می شود و در هنگام نیاز از طریق کامپیوتر یا تلفن همراه قابل دسترسی می باشد

سوالی که معمولا بسیار پرسیده می شود این است که چطور در مسیر انتقال داده ها به پزشکان مشکلی ایجاد نمی شود و این داده ها با هم اشتباه نمی شوند؟ در جواب باید گفت هر یک از دستگاه های IOMT آدرس ip منحصر به فرد خود را دارند و به این ترتیب خطایی رخ نمیدهد

مزایای اینترنت اشیا در بهداشت و درمان

در ادامه به معرفی چند مورد از پرکاربردترین مزیت های اینترنت اشیا پزشکی می پردازیم:

  • دسترسی‌پذیری آسان

در حالت عادی پرستار وضعیت سلامتی بیمار را از طریق پرسیدن سوالاتی از او تشخیص می دهد سپس گزارشی را یادداشت کرده به پزشک تحویل می دهد و این فرآیند برای بیماران مختلف انجام می شود. اما به لطف اینترنت اشیا، می‌توان داده‌ها را در لحظه دریافت کرد. به این ترتیب در زمان پزشکان و پرستاران صرفه‌جویی می‌شود.

با بهره بردن از تجهیزات پزشکی مجهز به IoMT، پزشکان آن‌ها می‌توانند در هر کجای بیمارستان، وضعیت دقیق بیمار را ببینند تا بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.

  • بهبود کارایی

یکی از مشکلات رایج اکثر بیماران زمان انتظار است.

IoMTاین پتانسیل را دارد که زمان انتظار را در همه مراحل، از تشخیص و درمان گرفته تا ترخیص بیمار، به طور قابل توجهی کاهش دهد.

  • پیاده‌سازی سریع و آسان

دستگاه‌های IoMT به گونه ای هستند که استفاده از آن‌ها ساده بوده و پیاده‌سازی‌شان در مواقع ضروری سریعا قابل اجراست. بیماران حتی می‌توانند با یک دستگاه کوچک یا اپلیکیشن موبایل، از وضعیت سلامت خود در هر لحظه اطلاع پیدا کنند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =