دسته‌بندی نشده

معرفی 5 تجهیزات اینترنت اشیا درپزشکی

معرفی 5 تجهیزات اینترنت اشیا در پزشکی-نیروگستران-niroogostaran

معرفی 5 تجهیزات اینترنت اشیا در پزشکی، در جهان رو به پیشرفت امروزی توجه افراد به اینترنت اشیا پزشکی به شدت زیاد شده است و روزانه IOMT مورد استقبال افراد بیشتری قرار می گیرد. در مقاله قبل راجع به معرفی اینترنت اشیا پزشکی و مزیت های آن صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم دستگاه های اینترنت اشیا در پزشکی را بررسی کنیم. پس با نیروگستران تا انتهای مقاله همراه باشید.

معرفی 5 تجهیزات اینترنت اشیا در پزشکی

معرفی 5 تجهیزات اینترنت اشیا در پزشکی، اینرنت اشیا پزشکی علاوه بر مزیت هایی که برای انسان ها ایجاد می کند موجب کاهش هزینه ها نیز می گردد. این کاهش هزینه با زیاد شدن تعداد دستگاه هایIOMT، مانیتورینگ از راه دور و جمع آوری اطلاعات برای بهره وری بهتر از منابع پزشکی اتفاق می افتد. این کاهش هزینه ها تا جایی پیش می رود که طبق پیش بینی ها باعث کاهش 300 بیلیون دلار هزینه در بخش مراقبت های پزشکی می شود

کاهش هزینه از طریق راه های زیر اتفاق می افتد:

• نظارت بر بیمار از راه دور
با بهره بردن از اینترنت اشیا در پزشکی دیگر نیازی نیست بیماران برای مراجعه به بیمارستان هر دفعه به صورت حضوری مراجعه کنند چون بسیاری از مراقبت ها از راه دور امکان پذیر می باشد. و همین مسئله باعث کاهش دفعات مراجعه به بیمارستان و پذیرش بیماران شده و در نتیجه هزینه های غیر ضروری کم مش شود

• عیب‌یابی تجهیزات از راه دور
معمولا هزینه تجهیزات و سیستم های پزشکی بالاست و برای رفع هر مشکلی و عیب یابی دقیق نیاز به صرف هزینه زیادی می باشد. ولی به کمک اینترنت اشیا پزشکی از راه دور می توان بر دستگاه ها نظارت داشت تا عمر مفید آنها افزایش یافته و در نتیجه احتمال خراب شدنشان کم تر شود

دستگاه‌های اینترنت اشیا در پزشکی

دستگاه های زیادی در اینترنت اشیا وجود دارد در ادامه به معرفی تعدادی از معروف ترین و پرکاربرد ترین دستگاه ها می پردازیم:

پوشیدنی‌های بالینی

پوشیدنی های بالینی موجب افزایش تعامل در روند بیماران می شوند و در انواع مختلفی در بازار وجود دارند. این دستگاه ها برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده و تغییری در سبک زندگی افراد ایجاد نمی کند اما می توانند به بهیود حال بیماران کمک مند. این دستگاه ها معمولا توسط پزشک تجویز می گردد.
از آنجایی که این پوشیدنی ها اهمیت زیادی دارند باید توسط سازمان غذا و دارو تائید گردد

از محبوب ترین دستگاه های اینترنت اشیای پزشکی، Qardiocore است که دور قفسه سینه بسته می‌شود، تا ECG، دمای بدن، نرخ تنفس و ضربان قلب را به کمک سنسورها اندازه بگیرد و در خدمت بیماران باشد.

دستگاه‌های پایش بیمار از راه دور

یکی از پرکاربردترین دستگاه های اینترنت اشیا در پزشکی، دسته از دستگاه ها هستند که بعد از مرخص شدن در اختیار بیماران قرار می گیرند تا نظارت کاملی بر سلامتی آن ها داشته باشند. این دستگاه مزیت های زیادی دارد که شامل موارد زیر می باشد:

• بهبود ارائه خدمات به بیماران حاد و مزمن
• به جریان افتادن بیمارستان و امکان پذیرش بیماران جدید
• افزایش نرخ بهبود بیماران
• امکان برقراری ملاقات‌های مجازی با بیمار
• کمک به پزشکان برای مشاهده روند و نرخ درمان بیمار

گجت‌های پوشیدنی تناسب اندام

حتما تجربه استفاده از ساعت ها یا مچ بندهای هوشمند را دارید یا در اطرافیان خود شخصی را شراغ دارید که از این موارد استفاده می کند. این دستگاه ها از طریق سنسورهای داخلی خود اطلاعات ارزشمندی مرتبط با سلامتی افراد را جمع کرده تا انسان ها بتوانند سبک زندگی با کیفیت تر و بهتری را تجربه کنند
گجت ها انواع مختلفی دارند و صرفا محدود به ساعت و مچ بند نیستند. شلوارک ها یا کفش های هوشمندی هم در بازار وجود دارند که به وسیله اتصال به تلفن همراه اطلاعات ارزشمندی را برای پزشک جمع می کنند

5 تجهیزات اینترنت اشیا در پزشکی 03

دستگاه‌های معاینه و پایش از راه دور

دستگاه‌های معاینه از راه دور، کمک می کنند که افراد فقط در صورت نیاز به پزشک متخصص مربوطه مراجعه نمایند. در حقیقت این دستگاه‌ها عملکردی مشابه پزشک عمومی را برای بیمار اجرا می کنند.
این وسیله در مکان های مختلفی قابل استفاده می باشد مانند:

• داخل بیمارستان، به جهت کاهش تعداد افراد در صف پذیرش و تسریع روند تشخیص بیماری
• داخل داروخانه‌ها یا اماکن مختلف، برای این که افراد از مسیر دور نیاز به مراجعه به بیمارستان نداشته باشند

داروی هوشمند

شاید عجیب باشد که بخواهیم قرصی حاوی سنسور را بخوریم! اما در برخی بیماران، چنین موردی ضروری است

نحوه عملکرد داروی هوشمند به این صورت است که درون کپسول این دارو، سنسورهایی قابل هضم وجود دارند که هنگام قرار گرفتن در معده فعال می‌شوند. با فعال شدن دارو، داده ها به گجت پوشیدنی بیمار منتقل می شود و پس از آن در اپلیکیشن تلفن همراهش مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مرحله، پزشک یا پرستاری که از بیمار مراقبت می‌کنند به راحتی به اطلاعات او دسترسی خواهند داشت.

موانع و مشکلات پیش روی پیاده سازی IoMT

برای عملکرد درست تکنولوژی IoMT نیاز است که دستگاه‌ها داده‌های مرتبط را جمع‌آوری کنند. از آنجایی که مسائل مرتبط با سلامتی افراد بسیار حساس است حتی یک داده اشتباه می‌تواند مشکل‌ساز باشد. در نتیجه دستگاه‌های اینترنت اشیا در پزشکی، باید با دقت بسیار بالایی ساخته شوند و بیماران هم نحوه درست استفاده از آن ها را بیاموزند.

برای بسیاری از افراد، همچنان مسئله امنیت اینترنت اشیا و به طبع آن، اینترنت اشیای پزشکی مطرح است. به همین خاطر تعدادی از افراد با دسترسی دادن به اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های مرتبط برای جمع‌آوری وپردازش داده مخالفت هستند. این مسئله با فرهنگ سازی، ارائه آموزش درست و البته رعایت استانداردهای لازم کاملاً حل خواهد شد.

اپلیکیشن‌ها نقش مهمی را در استفاده از اینترنت اشیای پزشکی ایفا می‌کنند. اگر یک دستگاه قوی داشته باشیم، اما نرم‌افزار آن نقص‌هایی داشته باشد، عملاً اطلاعات درستی به دست نیامده و درنتیجه این فرایند کاملا بی تاثیر خواهد بود.

به همین خاطر برنامه های به کاربرده شده در فناوری‌های پزشکی، باید قابلیت اعتماد و کیفیت آن را ضمانت کنند. زمانیکه حرف از سلامت و امنیت افراد به میان می آید ، کیفیت بسیار مهم خواهد بود.

یک مورد حائز اهمیت دیگر تأمین امنیت اینترنت اشیا در پزشکی است. این امنیت، فقط به داده‌ها و اطلاعات بیمار ختم نمی شود.

ضروری است که دستگاه‌های IoMT باید همراه با ضمانت باشند همچنین در زمینه تکنولوژی اینترنت اشیای پزشکی، و به خصوص برای حفظ حریم شخصی افراد، توجه به امنیت مجازی هم بسیار حائز اهمیت است.

از آنجایی که اطلاعات پزشکی حساسیت بسیار بالایی دارند کاربران باید مطمئن شوند که داده را در اختیار جایی امن قرار می دهند که با رعایت این قوانین اعتمادسازی شکل می گیرد و در نتیجه بازار IoMT گسترش پیدا می کند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − سیزده =