دسته‌بندی نشده

چگونه لباس های هوشمند باعث تحول زندگی ما می شوند؟

لباس های هوشمند-نیروگستران-niroogostaran

چگونه لباس های هوشمند باعث تحول زندگی ما می شوند؟ با استفاده از فناوری در تولید لباس های هوشمند جنبه های گوناگون زندگی انسان ها متحول گردیده است. از زمان انسان های گذشته لباس ها و لوازم جانبی برای حفظ سلامتی و دفاع از افراد در برابر خطرات احتمالی استفاده می شد. از اواسط سال 1990 محققان در دانشگاه ام آی تی بررسی های خود را برای به کار بردن ریز پردازنده ها در منسوجات آغاز کردند. در ابتدای تولید لباس های هوشمند این لباس ها فقط در محیط های بالینی قابلیت استفاده داشتند اما به مرور زمان با توجه به کوچک سازی لباس ها حتی در بین عموم مردم و به عنوان یک ابزار کاربردی برای حفظ سلامتی افراد قابل استفاده می باشند.

در ادامه با نیروگستران همراه باشید. 

چگونه لباس های هوشمند باعث تحول زندگی ما می شوند؟

در لباس های هوشمند از حسگرهایی استفاده می گردد که به کمک آن ها می توان فشار، کشش، دما، رطوبت و مواد مختلف موجود در خون افراد را اندازه گیری نمود. ابعاد این حسگرها به حدی کوچک است که می توان از آن ها روی دندان یا لنز نیز استفاده کرد.

از همان ابتدا که حسگرهایی مناسب لباس های هوشمند و پارچه تولید گردید، به دست آوردن سیگنال الکتروکاردیو گرافی یکی از هدف های اصلی به شمار می رفت اما به دلیل نیاز به فضای ذخیره بالا و سختی تعامل با سیستم عامل های مختلف، ذخیره این سیگنال در تلفن های همراه با چالش هایی مواجه بوده است. اما با این حال سیگنال الکتروکاردیوگرافی، پرمصرف‌ترین سیگنال به حساب می آید زیرا کیفیت آن برای اندازه‌گیری ضربان قلب، به اندازه کافی قابل اعتماد بوده و دستگاه هایی که برای اندازه‌گیری آن وجود دارند قیمت مناسب و دوام بالایی دارند.این دستگاه ها می‌توانند تا یک سال بدون تعویض باتری دوام بیاورند. از این فناوری ها در بسیاری از لباس‌های هوشمند فقط برای ردیابی ضربان قلب استفاده می گردد.

علاوه بر دستگاه‌های مبتنی بر سیگنال‌های الکتروکاردیوگرافی ،فناوری‌های دیگری نیز وجود دارند که بر اساس تشخیص تغییرات در حجم خون کار می کنند. این روش در دستبندها و ساعت های هوشمند نیز به کار برده می شود تا بتوانند ضربان قلب افراد را ردیابی کنند. حتی روش به کار رفته در ساخت ساعت های هوشمند شرکت های سامسونگ، اپل و گوگل نیز همین متود می باشد.

بسیاری از آزمایش‌ها به کمک لباس‌های هوشمند، می توانند سلامت کلی، سلامت قلب و عروق را بررسی نمایند.

از حدود 10 سال گذشته که پیشرفت تکنولوژی با سرعت باور نکردنی رخ داد پروژه های مهمی راه اندازی شدند تا بتوانند تمهیداتی برای مراقبت کردن از بیماران، بهبود زندگی آن ها و دسترسی سریع به مراقبت های ویژه و موثر را آسان نمایند. یکی از این پروژه ها لباس های دارای حسگر هوشمند بود تا بتوانند تنفس، ضربان قلب و تحلیل مربوط به سیگنال الکتروکاردیوگرافی را انجام دهند

به علاوه دستگاه‌هایی برای نظارت بر چاقی و افسردگی، جلوگیری از سکته و پیشگیری از استرس نیز وجود دارند. این پروژه‌ها مخصوصا برای کمک به بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و بیماری ایسکمیک قلب مناسب می باشند

در دنیای امروز با توجه به رشد چشمگیر تکنولوژی، لباس های هوشمندی وجود دارند که می توانند ضربان قلب و تغییراتی که از آن در بدن افراد ناشی می شود را تجزیه و تحلیل نمایند.

لباس های هوشمند-نیروگستران-niroogostaran

به کمک این لباس ها می توان تغییرات ضربان قلب را و آریتمی قلبی را تشخیص داد. خبر خوب این است که به زودی تغییرات شگفت انگیزی را در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها تجربه خواهیم کرد. خیلی ساده می توان تصور کرد که چطور اطلاعات مورد نیاز به کمک تجهیزات الکترونیکی ارائه می گردند و به کمک هوش مصنوعی می توان آن ها را مدیریت کرد.

نقش لباس های هوشمند در نظارت بر سلامتی:

لباس هایی با دارا بودن حسگر های هوشمند می توانند بر سلامتی بیماران نظارت داشته و داده های را مداوم در اختیار پزشکان قرار دهند و به این تذتیب با در اختیار داشتن لباس های هوشمند دیگر نیازی نیست بیماران به صورت دائمی به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کنند و همین مسئله باعث صرفه جویی در وقت و هزینه افراد می شود.

پژوهشگران از لباس‌های هوشمند برای کم کردن دفعات مراجعه بیماران به مراکز درمانی استفاده کرده و به این ترتیب بیماران لباس‌های هوشمند قابل شستشو که مجهز به دستگاه الکتروکاردیوگراف داخلی و حسگرهای تنفسی است را می پوشند و اطلاعات مورد نیاز به کادر درمان ارسال می گردد.

لباس‌های هوشمند، برای بیمارانی که به بیماری‌های مزمن مبتلا بوده و به نظارت دائمی نیاز دارند شبیه یک معجزه عمل می کند. طبق تحقیقات انجام شده بر اساس پیشرفت های موجود در لباس های هوشمند به زودی بیماری‌های مزمن کنونی، به کمک لباس‌های هوشمند، تا حد زیاد تری قابل کنترل‌ خواهند بود.

در دنیای امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی دیگر پیراهن های هوشمند به داشتن لوازم جانبی دیجیتال و یا حسگرهایی که به بدن متصل شوند نیازی ندارند و به راحتی می توانند به اندازه یک دستگاه پوشیدنی اطلاعات مختلفی را جمع آوری کرده و این کار را با دقت انجام دهند.

درست است که با گذشت زمان دستگاه های پوشیدنی بسیاری از محدودیت های خود را در نظارت بر سلامتی انسان ها از دست داده اند اما هنوز محدودیت هایی را برای کاربران و مصرف کنندگان خود ایجاد می کنند. مثلا بسیاری از افراد از پوشیدن این دستگاه ها خسته شده و بعد از مدت کوتاهی استفاده از این دستگاه ها را ترک می کنند.

به همین خاطر کارشناسان معتقدند که لباس های هوشمند نسبت به پوشیدنی‌های کنونی راحت‌تر و بادوام‌تر خواهند بود. همچنین، قابلیت شستشو دارند و بیشتر می توان به آن ها اطمینان کرد.

به زودی این پوشیدنی ها با لباس‌های هوشمند تا حد زیادی جایگزین می شوند. تولید لباس‌های هوشمند، یک دانش چندرشته‌ای است و به دانش های مختلفی از جمله طراحی پارچه و جنبه‌های گوناگون فناوری دیجیتال نیازمند می باشد. به توجه به تخصص رو به رشد درحیطه حسگرهای پارچه‌ای و مواد بیومتریک نساجی،احتمال این وجود دارد که به زودی لباس‌های هوشمند مانند تلفن‌های همراه هوشمند کنونی، در همه جا باشند و افراد مختلف از آن استفاده کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − نه =