دسته‌بندی نشده

انواع پروتکل ها در هوشمندسازی ساختمان

انواع پروتکل ها نیروگستران-niroogostaran-در هوشمند سازی ساختمان

انواع پروتکل ها در هوشمندسازی ساختمان

یکی از موارد مهمی که مالک باید به آن توجه کند انواع پروتکل ها در هوشمندسازی ساختمان است که ما در این پست قصد داریم به انواع پروتکل ها در خانه هوشمند بپردازیم .

در یک خانه هوشمند برای این که دستگاه ها بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند از پروتکل های اتوماسیون خانه استفاده می شود. در حقیقت این برقراری ارتباط بسیار مهم است چون همه ی فعالیت هایی که بوسیله تجهیزات خانه هوشمند انجام می شود بر مبنای همین ارتباطی است که به واسطه ی زبان مشترک بین تجهیزات(پروتکل) شکل می گیرد.

هر یک از پروتکل ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و با درک بهتری از آن ها خیلی راحت تر می توانید برای هوشمندسازی ساختمان خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

انواع پروتکل ها در هوشمندسازی ساختمان:

پروتکل knx:

این پروتکل یکی از محبوب ترین پروتکل هایی که در اتوماسیون ساختمان استفاده می شود. پروتکل knx یک پروتکل باز است به این معنی که همه می توانند از آن استفاده کنند و یک توپولوژی غیر متمرکز به حساب می آید یعنی هر واحد متصل به اکو سیستم knx خودش هوشمند بوده و به سایر بخش ها وابستگی ندارد. همین عامل یک مزیت بزرگ برای پروتکل knx fiبه حساب می آید چون اگر یا واحد دچار اختلال یا قطعی یا .... شود اختلالی در سیستم ایجاد نمی شود و بقیه واحد های این پروتکل به کار خود ادامه می دهند.

پروتکل zigbee:

یکی از پروتکل های بی سیم بوده و با دستگاه های زیادی از جمله دوربین های مداربسته سازگار است. Zigbee یک پروتکل بی سیم است و در شبکه مش کار می کند به این معنی که برای رله کردن سیگنال به سایر دستگاه ها، تقویت و گسترش شبکه از ابزاری استفاده می کند.

پروتکل z-wave:

این پروتکل از فرکانس های رادیویی جهت برقرار کردن ارتباط با سایر دستگاه ها استفاده می کند و یک پروتکل بی سیم عمومی به حساب می آید . پروتکل z-wave توسعه یافته ی دانمارک بوده و خیلی سریع به یک پروتکل محبوب در دنیا تبدیل شد . اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه مند به کنترل کامل وسایل خود بر روی یک اپلیکیشن هستید؛ این پروتکل می تواند یک گزینه عالی برایتون به حساب بیاید.

به دلیل اینکه z-wave در فرکانسی اجرا می گردد که باند آن از آنچه در بیشتر محصولات خانه شما استفاده شده پایین تر است یک پروتکل سریع به حساب می آید و با توجه به اینکه z-wave با سایر محصولات خانه در پهنای باند رقابتی ندارد احتمال پیش آمد تداخل بسیار کم است و همین امر باعث افزایش کارایی و سرعت این پروتکل شده.

انواع پروتکل ها در هوشمندسازی ساختمان

پروتکل insteon:

یکی از پروتکل هایی که در هوشمند سازی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد بوده و ترکیبی از فناوری بی سیم و سیمی است. این پروتکل از یک شبکه مش دوگانه استفاده می کند و چندین مسیر برای انتقال پیام دارد و باعث شده تا کم و کاستی های سیستم های بی سیم و سیمی را پوشش دهد.

کارایی آسان از مهم ترین مزیت های این پروتکل می باشد. Insteon سازنده ی همه محصولاتی است که از این پروتکل استفاده می کنند و این یعنی با محصولات تولید شده توسط سایر سازندگان، سازگاری کم تری دارد.

پروتکل x-10 :

اولین پروتکل در میان پروتکل های هوشمند سازی ساختمان است که در سال 1975 به عنوان اولین پروتکل ارتباطی مورد توجه و استفاده قرار گرفت. در ابتدا این پروتکل فقط صادر کننده دستور بوده این در حالی است کع دستگاه های هوشمند توانایی گرفتن دستورات را نیز دارند و داده های خود را به یک شبکه مرکز ارسال می کنند. با گذشت زمان پروتکل x-10 به هزینه بالاتر در دسترس افراد قرار گرفتند.

پروتکل x-10 فرکانس رادیویی 120 khz از اطلاعات دیجیتالی را پشت سر هم رویسیم کشی برقی موجود در خانه به پریز ها یا سویئچ های قابل برنامه ریزی می فرستد. این سیگنال ها کاری که باید دستگاه ها انجام دهند به همراه زمان انجام را کنترل می کنند. به دلیل وجود نویز فرکانس رادیویی در سیم کشی الکتریکی هیچ وقت این گروتکل بطور صد در صد قابل اعتماد نبوده است.

پروتکل s-bus :

این پروتکل برای صنعت اتوماسیون خانگی طراحی شده است و بوسیله آن می توان به 250 دستگاه در یک کابل متصل شد. این پروتکل انعظلف پذیری بسیار بالایی دارد.

هر پروتکلی جذابیت خودش را دارد اما آیا امکان کار کردن همه پروتکل ها با هم وجود دارد ؟

بطور مستقیم پروتکل ها هنوز مستقیما با یکدیگر سازگار نیستند اما برخی از آنها قابلیت تبدیل و تحلیل از یک پروتکل به پروتکل دیگر دارد.

بعضی از هاب ها آمادگی لازم برای شناسایی هر دستگاه را ندارند حتی با وجود اینکه از پروتکل آن پشتیبانی می کنند.

اگر شما به دنبال هوشمند سازی خانه یا محل کار خود هستید حتما این اطلاعات برایتان مفید خواهد بود البته اینها بخشی از پروتکل های محبوب مورد استفاده در دنیا هستند و در مقاله های بعد به معرفی سایر پروتکل ها نیز می پردازیم.

اگر برای هوشمند سازی خانه خود و انتخاب پروتکل مناسب به مشاوره نیاز دارید می توانید بل کارشناسان شرکت فنی مهندسی نیرو گستران مجری هوشمند سازی ساختمان در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =