دسته‌بندی نشده

میزان مصرف انرژی یک ساختمان

میزان مصرف انرژی یک ساختمان

میزان مصرف انرژی یک ساختمان

مدیریت انرژی در خانه ها یکی از موضوعات پایه است که امروزه به آن توجه بسیار زیادی می شود.به همین علت روش هایی را برای جلوگیری از اتلاف انرژی لحاظ می کنند.

اتلاف انرژی به دغدغه بسیار بزرگ همه جوامع تبدیل شده است و به همین دلیل تعاملاتی در حال انجام است تا بتوان به مدیریت انرژی ساختمان خود برسند.

به گزارش ایسنا، بخش ساختمان و مسکن بزرگترین مصرف کننده انرژی در ایران است.

نه تنها بخش خانگی و تجاری سهم بالایی در مصرف انرژی کشور دارد بلکه میزان مصرف نسبی انرژی ساختمانها در ایران در مقایسه با دیگر کشورها و استانداردهای جهانی بالاست. بنابراین کاهش مصرف انرژی ساختمانها در ایران امری ضروری است؛ زیرا رشد سریع مصرف انرژی در دو دهه گذشته سبب شده تا امنیت عرضه داخلی انرژی با مشکلات جدی مواجه شود.

در ادامه به بررسی راهکارها و نکات مختلف جهت بهینه سازی ساختمان می پردازیم.

 

چه تجهیزاتی را به منظور مدیریت انرژی در ساختمان می توان هوشمند نمود؟

مدیریت انرژی در ساختمان با استفاده هوشمند سازی سیستم روشنایی به چه صورت است؟

برگشت سرمایه استفاده از سیستم مدیریت انرژی در ساختمان در عرض چند سال امکان پذیر خواهد بود؟

مزایای هوشمند سازی یک ساختمان اداری شامل چه مواردی می باشند؟

مصرف انرژی در ساختمان چه مواردی را در بر می گیرد؟

تنظیم دمای هوشمند و مدیریت انرژی در ساختمان به چه صورت است؟

هزینه های ناشی از هوشمند کردن یک ساختمان هوشمند در چه میزانی است؟

بهینه سازی

چه تجهیزاتی را به منظور مدیریت انرژی در ساختمان می توان هوشمند نمود؟

مدیریت انرژی در خانه و ساختمان یک امر بسیار ضروری در جهت کنترل و بهینه سازی انرژی ساختمان است.بهترین راه برای مدیریت انرژی خانه و یا محل کار ، هوشمندسازی ساختمان است .

به این صورت که شما کنترل همه وسایل و تجهیزات خانه خود را در دست می گیرید و از هدر رفت انرژی جلوگیری میکنید.

در ادامه به مواردی که می توانید نسبت به هوشمندسازی آن ها در خانه و یا محل کارتان اقدام کنید اشاره خواهیم کرد:

هوشمند سازی کلیه سیستم های روشنایی

هوشمند سازی و کنترل نورپردازی داخلی و خارجی در یک ساختمان 

هوشمند سازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی

هوشمند سازی لوازم برقی و الکترونیکی

هوشمند سازی و کنترل نهایی پارکینگ ها و ورود و خروج خودروها

هوشمند سازی و مدیریت سیستم های امنیتی

هوشمند سازی اعلام و اطفاء حریق

هوشمند سازی، مدیریت و اتصال به پورتال مرکزی ساختمان 

هوشمند سازی آسانسورهای موحود در یک ساختمان 

کنترل روشنایی با میزان شدت نور

هوشمند سازی و نظارت بهتر بر روی تاسیسات ساختمانی

هرکدام از موارد بالا را می توانید در خانه خود هوشمند کنید و به وسیله مانیتوری که در اختیارتان قرار میگیرد به راحتی می توانید میزان مصرف وسایل و تجهیزات را بررسی و نسبت به کنترل آن ها اقدام نمایید.

مدیریت انرژی در ساختمان ها باید با به کار بردن اصولی ترین و استانداردهای بین المللی صورت گیرد تا بهترین نتیجه را برای شما رقم بزند.

 

سیستم روشنایی ساختمان

مدیریت انرژی در ساختمان با استفاده هوشمند سازی سیستم روشنایی به چه صورت است؟

یکی از عواملی که باعث مصرف بالای انرژی می شود، سیستم های روشنایی ناکارآمد است که سرتاسر محیط خانه و محل کارتان را در بر گرفته است. اصولا هیچ کدام از سیستم های روشن کننده محیط از استانداردهای لازم بهره مند نیستند و همین موضوع باعث اتلاف بالای انرژی می شود.

در زندگی مدرن امروزه انسان اندیشه هایی در این مورد شده است و آن هوشمند سازی سیستم روشنایی به منظور مدیریت انرژی در ساختمان است که در بین بهترین روش ها قرار گرفته است. با خودکار کردن این سیستم و تعریف نمودن سناریوهای مختلف می توان کمک بزرگی به میزان مصرف انرژی نمود.

شما با استفاده از سیستم های هوشمند روشنایی به راحتی می توانید خطوط روشنایی ساختمان خود را به وسیله گوشی تلفن همراه از هر جای دنیا کنترل کنید و مانع از اتلاف انرژی شوید.

همچنین می توانید با تعریف کردن سناریوهای مختلف مدیریت انرژی ساختمان خود را در دست بگیرید.

به عنوان مثال میتوانید سناریو خروج را تعریف کنید تا زمانی که می خواهید از خانه یا محل کار خود خارج شوید عملیات خروج انجام گیرد و به عنوان مثال همه لامپ ها خاموش شوند ، پرده ها بسته شوند و سایر وسایل برقی اگر روشن هستند به صورت اتوماتیک خاموش شوند.

شرکت نیروگستران ارائه کننده محصولات با کیفیت و محبوب روشنایی است که میتوانید از اینجا آن ها را مشاهده کنید.

ارزش ساختمان

برگشت سرمایه استفاده از سیستم مدیریت انرژی در ساختمان 

مشاورین املاک می‌دانند که خریداران به فاکتورهایی غیر از قیمت نیز اهمیت می‌دهند، تاثیر هوشمند سازی بر قیمت خانه دیگر مشخص شده است. بیشتر خریداران، امنیت خانه را مهم‌تر از هر چیز دیگری می‌دانند. اگرچه یک لایه رنگ جدید یا پارکت کردن کف خانه باعث بهتر شدن ظاهر خانه می‌شود، اما تاثیر چندانی در افزایش قیمت ساختمان ندارند. در عوض، هوشمند سازی هم ظاهری مدرن به خانه می‌دهد و هم به دلیل مزایای بسیارش باعث افزایش ارزش پولی خانه می‌شود.

با هوشمندسازی خانه و گجت‌های هوشمند می‌توانید تمامی تجهیزات متصل به اینترنت اشیا را حتی از راه دور کنترل و نظارت کنید. در این خانه، شما می‌توانید آب و هوا، روشنایی، قفل بودن درب‌ها، ایمنی و سایر کارها را تنها از طریق یک وسیله ساده مثل تبلت یا گوشی هوشمند خود تنظیم و کنترل نمایید.

خانه‌های هوشمند مزایای شگفت‌انگیزی دارند و هر یک از گجت‌های آن آپشنی را به خانه اضافه کرده و آن را به گونه‌ای لوکس می‌کنند. به همین دلیل، این خانه‌ها، از خانه‌های معمولی گران‌قیمت‌تر هستند و تاثیر هوشمندسازی بر قیمت خانه بصورت مستقیم شده است.

اگر به خریدار بگویید که هزینه قبوض انرژی (مثل برق و گاز) در این خانه بسیار کمتر از خانه‌های دیگر است، بی چون و چرا خانه را از شما می‌خرد و این یکی از مزایا و تاثیر هوشمند‌سازی بر قیمت خانه است.

 ترموستات های هوشمند می‌توانند میزان گرمای خانه را در دمایی نگه دارد که مطلوب ساکنین است. به این ترموستات‌ها از آن رو هوشمند گفته می‌شود که می‌تواند مزاج گرمایی یا سرمایی بودن ساکنین و حضور / عدم حضور آن ها در خانه را تشخیص دهد. پس از آن، خانه به حدی که شما مایلید سرد یا گرم خواهد بود و اگر در خانه نباشید، ترموستات سیستم گرمایشی / سرمایشی را خاموش می‌کند تا انرژی به هدر نرود. پولی که در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود، در جیب شما مانده و نوعی پس انداز غیرمستقیم خواهد بود.

هوشمندسازی ساختمان

مزایای هوشمند سازی یک ساختمان 

مزایای هوشمند سازی ساختمان از مهم ترین مواردی است که همه افراد به دنبال آن هستند و همانطور که می دانید صنعت ساختمان در حال پیشرفت می باشد. یکی از مسائلی که در پیشرفت ساختمان ها تاثیر زیادی داشته بحث هوشمند سازی ساختمان ها می باشد و روز به روز بر امکانات این سیستم افزوده شده و از طرفی نیز برندهای جدید با قیمت های کمتری وارد این بازار می شوند.

همین امر باعث می شود ساختمان های لوکس از امکانات بیشتر این سیستم ها بهره ببرند همچنین ساختمان های رده های بعدی نیز به سمت هوشمند سازی ساختمان خود کشیده شوند .

خانه هوشمند چیست؟ سیستمی یکپارچه که قابلیت کنترل تجهیزات برقی ساختمان را بر عهده می گیرد و علاوه بر امکان کنترل دستی آنها قابلیت کنترل هوشمند تجهیزات توسط پردازنده مرکزی منزل را فراهم می کند در واقع خانه شما می تواند فکر کند ، شرایط کنونی منزل را شناسایی و فرامین مربوطه را برای بهینه ترین حالت منزل اجرا کند.
برای مثال خانه خود را تصور کنید که یک عصر پاییزی وقتی سیستم بر روی حالت خودکار تنظیم شده سیستم هوشمند منزل به صورت اتوماتیک در هنگام تاریک شدن منزل چراغ ها را روشن کرده ، پرده ها را می بندد و در صورت سرد شدن منزل سیستم گرمایشی را فعال می کند و بسیاری فرامین دیگر …

در ادامه بصورت تیتروار مزایای سیستم هوشمند را اشاره خواهیم کرد:

* لوکس بودن وظاهر جذاب تجهیزات
* سیستم روشنایی هوشمند
* سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند
* سیستم پرده های برقی هوشمند
* سیستم احضار آسانسور
* سیستم امنیتی هوشمند
* سیستم نظارتی هوشمند
* سیستم آیفون هوشمند
* کنترل سیستم ها توسط تلفن همراه و تاچ پنل
* کنترل تجهیزات خارج از منزل

برای بررسی دقیق تر مقاله چرا باید خانه خود را هوشمند کنیم؟ را بخوانید.

مصرف انرژی

مصرف انرژی در ساختمان چه مواردی را در بر می گیرد؟

مصرف انرژی در یک ساختمان به میزان بسیار بالا است و دلیل آن عدم نظارت کافی بر روی تجهیزات است. اگر ساختمان خود را هوشمند سازی کنید، می توانید به صورت کاملا در مصرف انرژی صرف جویی نمایید.

به عنوان مثال تصور کنید در ساختمان خود از کنترل هوشمند پرده ها بهره مند هستید. در فصول سرد هنگام تابش آفتاب پرده ها با استفاده از سناریوهایی که شما در اختیار آن ها گذاشته اید، کنار می روند تا فضای ساختمان با استفاده از نور طبیعی گرم شود. در این صورت میزان مصرف انرژی به کمترین حالت خود خواهد رسید.

همچنین اگر سناریوهای مختلفی را به سیستم های روشنایی اعمال کنید، می توانید در تایم هایی که کسی در اتاق حضور ندارد، چراغ ها را به طور خودکار خاموش نمایید که البته تمامی این ها با استفاده از نرم افزارهای کنترل از راه دور نیز انجام پذیر می باشند.

با در پیش گرفتن تمامی این روش ها می توانید به یک مدیریت انرژی در ساختمان برسید که کاری مقرون به صرفه می باشد

تنظیم دمای خانه هوشمند

تنظیم دمای هوشمند و مدیریت انرژی در ساختمان 

تنظیم هوشمند دمای منزل نکته ای بسیار مهمی است زیرا تنظیم دما خانه تاثیر ارتباط مستقیمی با احساس راحتی ما در خانه دارد و همه ی ما دوست داریم وقتی به خانه بر میگردیم تجهیزات سرمایشی و گرمایشی خانه تنظیم باشد و دما در حالت ایده آل قرار گرفته باشد امروزه با پیشرفت تکنولوژی تمامی تجهیزات زندگی رو به هوشمند شدن می رود در مواقعی که میزان اختلاف دما بالا باشد دمای حرارتی زیادی را از دست می دهیم اما در مواقعی که این میزان پائین می آید ما تلفات حرارتی کمتری داریم با استفاده از سیستم های هوشمند تلفات دما و انرژی به حداقل می رسد. 

در ساختمان هایی که مجهز به سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند است دمای خانه را می توان بر روی مانیتور رویت کرد و ساکنین می توانند دمای مد نظر خود را بر روی مانیتور آورده تا آن قسمت از خانه به دمای مورد نظر برسد با کمک سیستم سرمایش گرمایش هوشمند و دادن سناریو به تاچ پنل خود می توان قبل از ورود به خانه دمای خانه را تنظیم کرده تا وقتی به منزل می رسیم دما مطابق با خواست ما باشد که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی هم می شود .

در ساختمان هایی که مجهز به سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند است دمای خانه را می توان بر روی مانیتور رویت کرد و ساکنین می توانند دمای مد نظر خود را بر روی مانیتور آورده تا آن قسمت از خانه به دمای مورد نظر برسد با کمک سیستم سرمایش گرمایش هوشمند و دادن سناریو به تاچ پنل خود می توان قبل از ورود به خانه دمای خانه را تنظیم کرده تا وقتی به منزل می رسیم دما مطابق با خواست ما باشد که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی هم می شود.

هزینه هوشمندسازی

هزینه های ناشی از هوشمند کردن یک ساختمان هوشمند در چه میزانی است؟

انواع امکانات خانه هوشمند را میتوان در چند دسته‌ی کلی تقسیم کرد. دسته بندی‌های متفاوتی برای محصولات خانه هوشمند به لحاظ کاربرد وجود دارد. در این جا ما یکی از آنها معرفی میکنیم:

    ۱) سامانه‌های تنظیم دمای هوشمند

    ۲) سامانه‌های نور و روشنایی هوشمند

    ۳) سامانه‌های مدیریت مصرف انرژی هوشمند

    ۴) سامانه‌های امنیت هوشمند

    ۵) لوازم خانگی هوشمند

    ۶) سامانه‌های سلامت و سبک زندگی هوشمند

بر این اساس برای هوشمند کردن خانه، انواع کاندیداها برای شروع میتواند وجود داشته باشد. برای مثال موارد زیر را در نظر بگیرید:

نور پردازی محیط درون و نمای بیرونی خانه

سیستم‌های آلارم و دزدگیر هوشمند خانه

قفل‌های هوشمند درها و پنجره‌ها

سیستم‌های هوشمند حمام، نظیر وان‌ها و سیستم‌های تنظیم رطوبت و بخار 

سیستم‌های صوتی و تصویری هوشمند

سیستم‌های هوشمند آبیاری حیاط

ترموستات‌های هوشمند

سیستم‌های تشخیص نشت گاز و آب

اما آیا واقعا صرف میکند اینقدر هزینه کنیم؟

مزیت محصولات خانه هوشمند برای شما، از چند جهت قابل توجه است، اولا آسایش و راحتی بیشتر، ثانیا امنیت بیشتر و ثالثا صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی. شاید بتوان به لحاظ کمی در خصوص مورد سوم، یعنی صرفه جویی بحث کرد، شرکت Nest که یکی از تولید کنندگان ترموستات‌های هوشمند است، ادعا دارد هزینه‌های صرفه جویی شده در مصرف انرژی ناشی از ترموستات‌های هوشمند، میتواند کمتر از ۲ سال برابر پولی شود که بابت خرید ترموستات هوشمند هزینه کرده‌اید. (البته در نظر داشته باشید که هزینه‌های انرژی در کشورهای خارجی نسبت به ایران بسیار بیشتر است.)

اما با این حال بحث آسایش، امنیت، و زیبایی، معیارهایی هستند که ارزش آنها را نمیشود به راحتی تبدیل به عدد و رقم کرد. بیشتر بستگی به شما دارد که چقدر برایتان این موضوعات مهم باشد. بنابراین هوشمند کردن خانه ذوق، سلیقه و علاقه میخواهد. اگر میخواهید ظاهر خانه را تغییر دهید به سراغ محصولات نور و روشنایی بروید. و اگر میخواهید هزینه‌هایتان کم شود، محصولات کنترل دمای هوشمند نظیر ترموستات‌های هوشمند را انتخاب کنید. اما در هر صورت ضروری است که به مسائل امنیتی خانه‌ی خود بها بدهید و محصولات امنیت هوشمند خانه را حتما خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 14 =