دسته‌بندی نشده

هوشمندسازی اجزای مختلف ساختمان

هوشمندسازی اجزای مختلف ساختمان

هوشمندسازی اجزای مختلف ساختمان

همان طور که در مقاله های قبلی با مفهوم خانه هوشمند و ویژگی های آن آشنا شدیم، در این مقاله قصد داریم در رابطه با قسمت های مختلف یک خانه هوشمند و مواردی را که در یک خانه یا محل کار میتوان هوشمندسازی کرد، بحث و گفتگو کنیم.

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند به زبان ساده یعنی یک نفر تمام وقت تحت فرمان شما و بدون خطا کاراتون را انجام دهد یعنی فقط کافیست از آن ها بخوایین سناریو بخش جدایی ناپذیر و بسیار مهم یک خانه هوشمند است که ترکیبی از چندتا کار را فقط با یه اشاره یا یک زمان خاص انجام میدهد.

یا به عبارت ساده تر خانه هوشمند به خانه ای گفته میشود که شما میتوانید چه از راه دور و یا نزدیک، کنترل تمامی قسمت ها را در دست بگیرید و به وسیله گوشی تلفن همراه خود آن ها را کنترل کنید.

به عنوان مثال از یک شهر دیگر دمای خانه خود را تنظیم کنید و یا روشنایی ساختمان را هرگونه که دوست دارید تغییر دهید و گیاهان خود را آبیاری کنید و صدها مثال دیگر که به آن ها اشاره خواهیم کرد.

هوشمندسازی ساختمان

امکانات مرسوم یک خانه هوشمند هوشمند به صورت تیتر وار به شرح ذیل می باشد:

سیستم امنیتی

سیستم دوربین مداربسته

پرده برقی

سیستم هوشمند پرده برقی

مانیتور هوشمند

مانیتورها و تاچ پنل ها

سیستم سرمایش و گرمایش

سیستم سرمایشی و گرمایشی

آیفون تصویری

سیستم آیفون تصویری

سیستم صوتی هوشمند

سیستم صوتی و تصویری

آبیاری هوشمند

سیستم آبیاری گل و گیاهان

درب برقی

سیستم قفل های هوشمند

آسانسور

آسانسور

روشنایی هوشمند

سیستم روشنایی و نورپردازی

سنسورهای هوشمند

سنسورهای حرکتی و حضور

سیستم اعلان حریق

سیستم اعلان حریق

در ادامه به بررسی و توضیح هر کدام از موارد بالا می پردازیم

دوربین های مداربسته

دوربین های مدار بسته

دوربین هوشمند به دوربین هایی گفته می شود که قابلیت پردازش تصاویر دوربین های مداربسته را دارا باشند . بدین صورت با آنالیز تصاویر دریافت شده از دوربین، سیستم به طور خودکار، کاری را انجام می دهد یا هشداری را به سایر قسمت ها می فرستد.

از فواید و مزایای هوشمندسازی دوربینهای مداربسته می توان به کاهش ضرر و زیان شرکت ها و موسسات، قابلیت کنترل و مدیریت حیطه مورد نظر، افزایش بهبود مسیرهای پر رفت و آمد، شناسایی و کنترل عوامل به وجود آورنده تحقق مشکل، قابلیت ردیابی سارقان، ایجاد حس اعتماد و همینطور تحقق احساس امنیت را اشاره کرد.

در یک ساختمان هوشمند همه اعمال و رفت و آمد ها در کنترل کامل هستند به نوعی که شما بسته به استفاده از دوربین، میتوانید از همه گزارشات اتفاق ها را به صورت آنی و از طریق تماس و پیامک مطلع شوید.

 

در یک ساختمان هوشمند بته به نوع نیاز خود از دوربین های متنوعی میتوانید استفاده کنید.

سیستم هوشمند پرده برقی

پرده برقی

با استفاده از سیستم خانه هوشمند می توان براحتی انواع مدلهای پرده برقی، کرکره و سایبان را براحتی و با روش های مختلف کنترل نمود. در سیستم هوشمند پرده برقی می توانید در صورت تمایل کاربر بصورت اتوماتیک در زمانهای مختلف و یا تحت عواملی همچون تمایز شدت نور داخل و خارج ساختمان و یا شدت گرمای محیط باز وبسته شوند بدون آنکه نیاز به صرف وقت و انرژی خاصی جهت مدیریت وضعیت پرده ها باشد.

کنترل کردن پرده های هوشمند با استفاده از نرم افزاری که روی گوشی همراه شما نصب خواهد شد از هر جای دنیا قابل کنترل است.

مانیتورها و تاچ پنل ها

تاچ پنل

تاچ پنل هوشمند یکی از تجهیزات جذاب در پیاده سازی خانه هوشمند به شمار می آید. این محصول که بیشتر بر روی دیوار نصب می شود امکان کنترل همه نقاط خانه را برای صاحب خانه و به صورت یکجا فراهم می کند. کنترل روشنایی و دیمر، پخش موسیقی، عملکرد فنکویل، سیستم هشدار و امنیت همه تحت فرمان یک تاچ پنل هوشمند قرار میگیرند.
برندهای مختلفی به عرضه این محصول پرداخته اند که در لیست زیر قابل مشاهده می باشند و هرکدام از یک اپلیکیشن قابل اجرا بر روی گوشی هوشمند بهره می برند.

هوشمندسازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی

سیستم سرمایشی و گرمایشی

ترموستات سرمایشی و گرمایشی هوشمند ترموستاتی است که می‌توان آن را از طریق تلفن همراه، تبلت، بلندگوی هوشمند یا دیگر دستگاه‌های متصل به اینترنت، کنترل کرد. ترموستات‌های هوشمند به شما امکان می‌دهند تنظیمات دمای مورد نظر خود را برنامه‌ریزی کنید و همچنین می‌توانید آنها را در سیستم اتوماسیون‌سازی خانگی بگنجانید. این سیستم‌ها بسته به مدل خود می‌توانند ویژگی‌های جالب زیادی ارائه دهند. برخی از این سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی می‌توانند تنظیمات رایج گرما و سرما را یاد بگیرند و به طور خودکار بر اساس آن عمل کنند. برخی از آنها نیز دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند بروز مشکل در سیستم کانال‌کشی یا سیستم تهویه‌ی مطبوع را تشخیص دهند. این سیستم‌های ترموستات هوشمند همچنین ممکن است بتوانند زمان تعمیر و بررسی سیستم مانند زمان تغییر فیلتر را به شما یادآوری کنند. علاوه بر این ممکن است ترموستات شما بتواند جزئیات مربوط به مصرف انرژی را نیز به شما ارائه دهد.

 

شما به وسیله این سیستم هوشمند میتوانید زمانی که قصد رفتن به خانه را دارید میتوانید قبل از رسیدن به خانه دمای ساختمان را به دمای مطلوب برسانید.

سیستم هوشمند آیفون تصویری

آیفون تصویری پیشرفته

شما با استفاده از این سیستم هوشمند میتوانید خود را از استفاده از آیفون تصویری های قدیمی بی نیاز کنید و از ویژگی های منحصر به فرد این محصول هوشمند بهره ببرید.

برخی از قابلیت های این سیستم هوشمند به شرح ذیل می باشد:

بازکردن درب و تعیین رمز یکبار مصرف جهت ورود توسط اپلیکیشن موبایل

تعریف کد ورود دلخواه مخصوص هر واحد به صورت جداگانه

قابلیت باز کردن درب ورودی ساختمان با کارت،رمز و اپلیکیشن موبایل

انتقال تصاویر بر روی موبایل

 

و بسیاری از ویژگی های دیگر که در مقاله ای دیگر به صورت مفصل در رابطه با آن بحث خواهیم کرد                

سیستم های صوتی و تصویری هوشمند

سیستم صوتی و تصویری هوشمند

یکی از امکانات خانه هوشمند ، سیستم صوتی و تصویری هوشمند و کنترل تجهیزات صوتی و تصویری است که وجود آن را مدیون تکنولوژی بی سیم هستیم. این تکنولوژی که زمانی تنها برای ارتباط اینترنتی یا استفاده از تلفن همراه استفاده می‌شد، امروزه این امکان را فراهم می‌کند که کاربران در هر کجای خانه با کیفیت بالا صوت و ویدیو پخش کنند، با یک بلندگو سیستم صوتی خانه را فعال کنند، کتاب صوتی گوش بدهند و یا به صورت آنلاین خرید کنند.

 

پیش از آن که تکنولوژی بیسیم به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرد، استفاده از سیستم صوتی و تصویری یکپارچه در خانه نیاز به نصب مقدار زیادی کابل و سیم داشت. اما این دیگر یک مشکل نیست. چرا که سیستم صوتی و تصویری مانند سایر راهکارها و تجهیزاتی که در خانه هوشمند ارائه می‌شود، “هوشمند” است. به این معنا که برای راه اندازی آن تنها لازم است به اینترنت وصل شویم، برنامه مربوط به دستگاه هوشمند را دانلود کنیم و در انتها دستگاه را هماهنگ کنیم.

 تجهیز خانه با سیستم صوتی و تصویری هوشمند، کاری است که امروزه با تجهیزات موجود در خانه شما و با هزینه معقولی انجام می‌شود.

سیستم های هوشمند آبیاری گل و گیاهان

سیستم هوشمند آبیاری گیاهان

سیستم آبیاری هوشمند یک تکنولوژی اتوماتیک است که نسبت به نوع نیاز هر گیاه خاص و متفاوت، عملکرد خود را نشان میدهد.

درواقع این سیستم به وسیله برنامه ها و کدهایی که از قبل برای آن طراحی شده است و همچنین با برنامه ریزی ها و تنظیمات دستی کاربران فعال است. این سیستم هوشمند، با توجه به نیاز و شناسایی هر گیاه، عمل آبیاری را به صورت هوشمند و اتوماتیک انجام میدهد.

در واقع سیستم هوشمند آبیاری، در گلخانه ها، زمین های کشاورزی و خانه های هوشمند کاربرد دارند. از مزیت های اصلی این سیستم هوشمند میتوان به صرفه جویی در مصرف آب اشاره کرد و همچنین گیاهان و گل ها پژمرده و خراب نخواهند شد. چون ساعتی مشخص برای آبیاری مشخص خواهد شد و گیاهان سیراب خواهند شد.

با نصب سیستم به فضاهای سبز میتوان پخش کننده های آب نصب شده در محیط (سیستم قطره ای،بارانی و …) را نیز کنترل نمود.

با توجه به این که آب در ایران کم شده است و با کمبود آب مواجه هستیم، استفاده از راه حل های هوشمند، یکی از موثرترین و باکیفیت راه حل ها هستند که میتواند به کشاورزان و کل کشور کمک کند.

سیستم قفل های هوشمند ساختمان

های هوشمند

این موقعیت را تصور کنید؛ از محل کار به منزل رسیدید، خانوم خانه به شما سفارشات زیادی داده، خریدهای زیادی کردید، دست هایتان پر از وسایل و لوازم شده است و زمانی که می خواهید درب را باز کنید، باید به دنبال دسته کلید داخل جیب یا کیفتان بگردید. حال تصور کنید دسته کلیدتان را جا گذاشته اید؛ چه حالی به شما دست می دهد؟ همه در این مواقع آرزو می کنند ای کاش سیستمی داشتند که می شد راحت تر درب را باز کرد و کمتر جلوی درب معطل شد.

 

قفل هوشمند و دستگیره دیجیتال دقیقا همان چیزی است که شما دنبالش می گردید.

 

باز کردن قفل درب بدون نیاز به کلید قدیمی یک راه کار بسیار مناسب است. برخی از مدل های قفل هوشمند برای باز شدن تنها به ایستادن شما در مقابل درب نیاز دارند. دستگیره هوشمند نسل جدید حتی قبل از رسیدن جلوی درب و حتی از مناطق دورتر نیز قابل باز شدن و کنترل هستند. این سبک محصولات علاوه بر ایمن تر بودن نسبت به قفل های مکانیکی؛ کارایی، راحتی و زیبایی بیشتری را برای شما به ارمغان می آورند. در برخی از مدل ها نیز همانند قفل اثر انگشتی شما تنها در نتیجه تماس و لمس انگشت خود با قفل می توانید درب را باز نمائید.

آسانسورهای هوشمند

آسانسورهای هوشمند

برای ساخت یک خانه‌هوشمند باید سیستمی تشکیل‌ شود که همه اجزای خانه را به‌هم متصل کند. بعد از متصل‌کردن اجزای خانه به‌ سیستم هوشمند، به‌راحتی لوازم و اجزای خانه، می‌توانند باهم در ارتباط باشند.

آسانسور هوشمند نیز به‌عنوان لوازم و تجهیزات خانه، می‌تواند به‌سایر اجزای خانه‌هوشمند نظیر آیفون‌تصویری، پارکینگ، قفل‌هوشمندو… متصل‌شود.

آسانسورهای هوشمند با امکانات جدید خود می‌توانند باعث صرفه‌جویی در زمان شوند. همچنین تامین آسایش، راحتی، زیبایی و تامین بهداشت نیز از قابلیت‌های این آسانسورهااست. 

 

بسیاری از بیماری‌های واگیردار از طریق تماس دست به‌راحتی منتقل می‌شوند. تکنولوژی‌های به‌کاررفته در آسانسورهای هوشمند این امکان را به ساکنین‌ خانه هوشمند می‌دهند تا بدون نیاز به لمس دکمه‌های آسانسور به طبقه مدنظر خود بروند.

سنسور حضور می‌تواند ایستادن فرد جلوی در آسانسور را تشخیص دهد. بدون نیاز به فشردن کلید، آسانسور به طبقه‌ای که در‌آن حضوردارید می‌آید. بعد از سوارشدن نیز نیازی به فشاردادن کلید طبقه مورد نظر ندارید.

برخی دیگر از قابلیت های آسانسور هوشمند به شرح ذیل می باشد:

دستیار صوتی در آسانسورهای هوشمند

هماهنگی کامل با سایر اجزای خانه هوشمند

کنترل به وسیله اپلیکیشن

بهبود امنیت

و…

سیستم های روشنایی و نورپردازی هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند

اگر مشغول تماشای فیلم مورد علاقه‌تان هستید و شدت نور سالن مناسب نیست، می‌توانید تنها با لمس یک گزینه روی گوشی،‌ هال و هوای دلخواه‌تان را در چند ثانیه محیا کنید. کنترل از راه دور چه از داخل خانه و چه بیرون از خانه یکی از امکاناتی است که سیستم روشنایی هر خانه به آن نیاز دارد.

با مجهز کردن خانه به روشنایی هوشمند یا هوشمندسازی روشنایی می‌توانید از مزایای یک خانه‌ی هوشمند با سطح بالای مدیریت آن برخوردار ‌می‌شوید. سیستم روشنایی هوشمند با قابلیت تنظیم و کنترل از راه دور و از طریق گوشی تلفن و تبلت، می‌تواند در مصرف بهینه‌ی انرژی به شما کمک کند. علاوه بر این، طراحی مدرن تجهیزات هوشمندسازی روشنایی، دکوراسیون خانه‌ی شما را زیباتر می‌کند.

از طرفی، نصب کلیدهای متعدد روی دیوار معایبی را به دنبال دارد. مثلاً، سردرگمی کاربر در به یادآوری اینکه کدام کلید مربوط به کدام چراغ است. از سوی دیگر، تعدد کلیدها فضای زیادی از دیوار را اشغال می‌کنند که همین مسئله در زیبایی و طراحی محیط‌های داخلی بسیار تأثیرگذار است.

 

در ادامه به صورت تیتر وار به چندین قابلیت سیستم روشنایی هوشمند اشاره خواهیم کرد:

  • قابلیت کنترل از راه دور

  • امکان تنظیم سناریو روشنایی

  • ایجاد فضای شخصی با روشنایی هوشمند

  • نورپردازی خیره کننده

  • تنظیم نور متناسب با حال و هوای خانه

  • افزایش بهره‌وری انرژی

  • ایجاد برنامه زمان‌بندی

  • و…

سنسورهای حرکتی و حضور

سنسورهای حرکتی و حضور

نقاط مختلف ساختمان تحت کنترل خودکار چشمی های حرکتی و حضور می باشند. و حالا چند مثال جذاب و کاربردی:

در محوطه سنسورهای دیواری واترپروف (IP67) نصب شده و با حرکت در شب روشنایی محوطه به صورت اتومات روشن و خاموش می‌شوند.

در اتاقها از سنسورهای حضور سقفی (Presence Detector) استفاده شده؛ این سنسورها حساسیت بالایی داشته و لذا ترددها و تکانهای کم را نیز تشخیص می دهند. با ورود به اتاق و در صورت تاریکی محیط سناریو نوری فعال و ترموستاتها در حالت خودکار تنظیم می‌شوند.

در سرویسهای بهداشتی سنسورهای سقفی نصب شده و با ورود به سرویس چراغ و تهویه همزمان روشن و پس از خروج از سرویس ابتدا چراغ خاموش و پس از مدتی تهویه خاموش میگردد. 

 

و بسیاری مثال دیگر که در مقاله های بعدی به طور مفصل راجع به آن ها بحث خواهیم کرد.

 

سیستم های اعلان حریق هوشمند

سیستم اعلان حریق هوشمند

یک سیستم اعلام حریق مجموعه ای از تجهیزات اعلام حریق نظیر دتکتور دود، حرارت، شعله و گاز است که برای تشخیص علائم حریق و هشدار دادن از طریق آژیرها و فلاشرها استفاده می شود. 

طراحی، اجرا و استفاده درست از این سیستم، میتواند جلوی بسیاری از خطرات جانی و مالی را بگیرد. اما شاید برای شما جالب باشد دانستن این مطلب که با توجه به اهمیت بالای سیستم های اعلان حریق در پروژه های صنعتی و ساختمانی، اما متاسفانه بیش از 90درصد پروژه های سیستم های اعلان حریقی که در کشور کار می شوند، نهایت پس از چند ماه خاموش و بلا استفاده می شوند.

همچنین امروزه از سیستم های اعلام حریق به طور گسترده در ساختمان ها و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود تا خسارت های ناشی از حریق را به حداقل برسانند و همچنین برای اطلاع دادن به ساکنین ساختمان در مواقع بروز حریق از این سیستم ها استفاده می شود تا حدالامکان از تلفات جانی جلوگیری شود.

برای مشاوره با متخصصان فنی و اجرا شرکت هوشمندسازی ساختمان نیروگستران با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =