دسته‌بندی نشده

سنسور حرکتی چیست؟

سنسور حرکتی چیست؟

سنسور حرکتی چیست؟

در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از مهم ترین سنسورها که در خانه هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد، بپردازیم.

با ما همراه باشید…

سنسور حرکتی چیست؟

سنسور یا حسگر حرکتی به دستگاهی گفته می شود که قابلیت تشخیص حرکت هر چیزی را دارد به خصوص انسان و یا موجودات زنده البته در انواع مختلف سنسور با قابلیت های مختلف تشخیص این سنسور نیز کمی متفاوت می شود. اما در کل کلیت عملکرد این سنسورها همانطور که از نامش مشخص است در خصوص حرکت های موجود در محیطی که سنسور قرار دارد میباشد.

سنسور حرکتی چطور کار می کند؟

سنسورهای حرکتی در همه نوع ها وظیفه ی تشخیص حرکت دارند در بعضی مواقع فقط حرکت موجودات زنده در بعضی مواقع حرکت موجودات زنده یا حتی اشیاء … و بعد از تشخیص حرکت وظیفه ی اعلام کردن آن حرکت ، که به این صورت انجام می گیرد: وقتی سنسور ،حرکت را تشخیص داد واکنش خود را نسبت به حرکت به قسمت پردازنده منتقل می کند که در آن قسمت اعلام می تواند به صورت آژیر خطر، سیستم تلفن کننده ، قفل کردن اتوماتیک تمام درب و پنجره ها، قطع برق یک قسمت (مثلا قطع برق یک دستگاه که ممکن است در صورت نزدیک شدن به آن جان انسان به خطر بیوفتد ) و…عمل کند

حرکتی چطور کار می کند؟

کاربردهای سنسور حرکتی

کاربرد سنسور های حرکتی در سیستم امنیتی خانه

یکی از پرکاربردترین استفاده های این سنسور، استفاده آن در سیستم های امنیتی است . به این صورت که پس از نصب این سنسور در مکان مناسب، پس از تشخیص هر حرکت غیر مجازی از طریق گوشی تلفن همراه به شما اطلاع داده خواهد شد و یا با توجه به تنظیماتی که برای آن انجام داده اید، عمل خواهد کرد.

مثلا با تشخیص یک حرکت میتوان علاوه بر اطلاع دادن به مالکف میتوان آژیر خطر هم به صدا در خواهد آمد.

این سنسور کاربرد بسیار زیادی در سیستم دزدگیر ساختمان دارد و با توجه به کاربردهای فراوانی که دارد قیمت آن مقرون به صرفه است.

 

کاربرد سنسورهای حرکتی در سرویس بهداشتی

یکی از مکان هایی که شما می توانید از سنسورهای حرکتی استفاده کنید، سرویس های بهداشتی است که در عین سادگی کاربرد بسیار زیادی دارد.

به این صورت که دیگر نیازی نیست فرد برای روشن شدن روشنایی کلید را فشار دهد، این سنسور با تشخیص فرد میتواند همزمان سیستم تهویه و روشنایی را فعال کند و پس از خارج شدن فرد، به صورت اتوماتیک چراغ ها خاموش خواهند شد.

همچنین شما میتوانید با استفاده از یک ماژول پخش آهنگ و کانفیگ کردن آن با این سنسور، زمانی که فرد وارد سرویس بهداشتی شودف به صورت خودکار آهنگی ملایم پخش خواهد شد و حس خوبی را به فرد مورد نظر خواهد داد.

 

کاربرد سنسورهای حرکتی در سیستم روشنایی

یکی دیگر از کاربردهای این سنسور استفاده آن در مسیرهای ورودی و خروجی مانند راه پله و راه رو ها و یا پارکینگ ها ، جهت کنترل سیستم روشنایی می باشد.

با استفاده از این سنسور به محض ورود فرد، سنسور حضور او را تشخیص می دهد و چراغ ها روشن خواهد شد و به محض خروج او روشنایی خاموش خواهد شد.

استفاده سنسور حرکتی در سیستم روشنایی کمک بسیار چشمگیری در کنترل مصرف انرژی خواهد کرد

سنسور اعلان حریق

انواع سنسورهای حرکتی

سنسور های حرکتی هوشمند انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع استفاده و مکان استفاده ، متفاوت خواهند بود که در ادامه به معرفی آن ها به صورت مختصر اشاره خواهیم کرد.

سنسورهای حرکتی فعال

به سنسوری گفته می‌شود که اساس کار آن بر پایه ارسال امواج فراصوت و دریافت مجدد آن است که اگر در امواج برگشتی اختلالی پیش آید سنسور متوجه آن اختلال خواهد شد و یک وسیله اخباری از قبل تعیین شده را  مانند : آژیر ، چراغ و.. را فعال می کند. که از این سنسورمی توانیم در دزدگیر ها و یا به عنوان یک حسگری که می تواند فرمان روشنایی بدهد استفاده می کنیم.

سنسورهای حرکتی منفعل

سنسور حرکتی مادون قرمز

عملکرد این سنسور همانطور که از اسمش مشخص است بر اساس مادون قرمز است به این صورت که سنسور انرژی مادون را به اطراف خود منتشر می‌کند و اگر این امواج به یک جاندار برخورد کند به صورت انرژی گرمایی به سنسور بر می‌گردد و این جا است که سنسور متوجه حضور یک جاندار شده و عمل می‌کند ازویژگی‌های دیگر این سنسور می‌توان سازگار شدنش را با دمای محیط نام برد.

سنسور حرکتی تصویری

عملکرد این سنسور بر اساس تغییر در نور لیزری و یا پرتو ارسالی آن است به این شکل که از سنسور یک پرتو و یا نور لیزری ارسال می‌شود و اگر این پرتو یا نور لیزری قطع شود و یا تغییر در میزان تابش آن رخ دهد سنسور متوجه اختلال شده و عمل می‌کند

سنسور سقفی

مزایای سنسورهای حرکتی

صرفه‌جویی در انرژی

حتما تا به حال به لامپ‌های مجهز به سنسور حرکتی برخورد کرده‌اید. این نوع لامپ‌ها معمولا در پارکینگ‌ها و راهرو‌های ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. همانطور که می‌دانید روش کار آن‌ها به این صورت است که وقتی فردی در دامنه تشخیص آن‌ها قرار می‌گیرد به صورت خودکار روشن می‌شوند. استفاده از این نوع لامپ‌ها توانسته تا مقدار زیادی از انرژی برق اتلافی در ساختمان‌ها بکاهد. این لامپ‌ها یک مثال کوچک و ساده از مزیت صرف‌جویی در انرژی حسگر‌های حرکتی محسوب می‌شوند.

 

بالا بردن سطح امنیت

این سنسور‌ها در فراهم کردن امنیت نیز نقش بزرگی دارند. به عنوان مثال سارقان به طور مستقیم توانایی به کار انداختن این سنسور‌ها را ندارند چون به محض قرار گرفتن آن‌ها در دامنه تشخیص سنسور آژیر آن به صدا در خواهد آمد. می‌توانید برای فراهم کردن امنیت روی کمک این سیستم حساب کنید.

 

ابعاد نسبتا کم و محدوده لنز وسیع

با اینکه این دو مشخصه با توجه به نوع و مدلی که از این سنسور‌ها برای خود تهیه می‌کنید می‌توانند تا حدی متفاوت باشد اما در کل از بهترین مزایای این سنسور‌ها ابعاد کم، سایز کوچک و لنز وسیع آن‌ها است که توانسته رضایت مشتریان خود را تا مقدار زیادی به‌دست بیاورد.

 

عمر بالا

این مشخصه هم نیز مانند مورد قبل بین سنسور‌های مختلف تفاوت دارد اما به صورت کلی سنسور‌های حرکتی از عمر بالایی برخوردار می‌باشند. و از این نظر تهیه کردن آن‌ها با توجه به مزایا و کاربرد‌هایشان اقدامی منطقی و به صرفه محسوب می‌شود.

به طور کلی در سال‌های اخیر تکنولوژی سنسور‌های حرکتی توانسته کمک قابل توجهی را در زمینه‌های مختلف بکند و جای خود را بین گجت‌های شناخته شده و معروف باز کند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان فنی ، با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − هفت =