دسته‌بندی نشده

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند چیست؟

با شنیدن نام خانه هوشمند اولین چیزی که به ذهنتان می آید چیست ؟ شاید ترکیبی از یک خانه و گوشی هوشمند به ذهنتان برسد.
در این مقاله قصد داریم به زبان ساده به شما بگوییم که خانه هوشمند چیست و چطور کار میکند.
این روزها همه ما در زندگی روزمره ابزارهایی به کار می بریم که در آن ها به نوعی از هوشمند سازی استفاده میکنیم مثل: درب اتومات پارکینگ، ریموت کنترل ها و .... ولی وقتی از مفهومی به نام خانه هوشمند یاد میکنیم منظورمان فراتر از این هاست.
به زبان خیلی ساده خانه هوشمند یعنی خانه یا ساختمانی که همه اجزائی که در آن بواسطه برق کار میکند بوسیله یک سیستم مرکزی یکپارچه از هرجایی که هستید به راحتی کنترل میشود و یا حتی می توانید در برهه هایی از زمان که در خانه حضور ندارید به قسمت های مختلف نظارت کنید.
بخش های مختلف خانه هوشمند:
برای هوشمندسازی خانه یا ساختمان بخش های مختلفی باید به خوبی کنار هم قرار گیرند تا در نهایت خانه هوشمند یک عملکرد خوب از خود نشان دهد

بخش های مختلف خانه هوشمند عبارت است از:

۱.کنترل کننده مرکزی
این بخش در حقیقت قلب تپنده یک سیستم هوشمند است و همه اجزای یک خانه هوشمند بوسیله کنترل کننده مرکزی با هم در ارتباط هستند و فرمان ها بوسیله این بخش به قسمت های مختلف خانه ارسال می گردد. این دستگاه اطلاعات را از دستگاه های موجود در خانه دریافت می کند و همه چیز را در خانه کنترل می کند.

۲.پروتکل های ارتباطی:
برای برقراری ارتباط بین کنترل کننده مرکزی و بخش های مختلف یک خانه هوشمند نیاز است راه ارتباطی مشخص و تعریف شده ای داشته باشیم. پروتکل ارتباطی یک مسیر قابل قبول برای اجزای مختلف سیستم است که بوسیله آن اطلاعات را بین خود جا به جا میکنند. این مسیرهای ارتباطی با سیم یا بی سیم هستند

۳.رابط های کاربری:

ابزارهایی که کاربران یک خانه هوشمند بوسیله آنها با خانه ارتباط برقرار میکنند، رابط های کاربری خانه هوشمند هستند که شامل صفحه های لمسی یا گوشی موبایلی که استفاده میکنیم می باشد. بوسیله این ابزارها به راحتی میتوانید به خانه هوشمند فرمان بدهید.

۴.سنسورها:
ابزارهایی هستند که از وضعیت های مختلف خانه مانند دما، رطوبت، نور و ... گزارش تهیه میکنند و با ارسال گزارش به کمک پروتکل های ارتباطی به کنترل کننده مرکزی، سناریوهای از پیش تعیین شده ای را اعمال می کنند‌. مثلا با کاهش دما تا فلان درجه سیستم گرمایشی بصورت خودکار روشن می شود.

۵.عملگرها:
به زبان ساده عملگرها اجرا کننده فرمان های صادر شده هستند. در یک سیستم هوشمند عملگرها شامل رله ها و فرمان های برنامه نویسی هستند بوسیله برد الکترونیکی سیستم های سرمایش گرمایش، قفل های بی سیم و ... دستورات صادر شده از خانه هوشمند را اجرا می کنند.

هوشمندسازی ساختمان به دو روش بی سیم و سیمی اجرا می شود که می توانید با مراجعه به لینک های زیر آن ها را مشاهده کنید:

خانه هوشمند بی سیم یا سیمی (قسمت اول)

خانه هوشمند بی سیم یا سیمی (قسمت دوم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =