دسته‌بندی نشده

سناریو در خانه هوشمند به چه معناست؟ نحوه عملکرد آن چطور است؟

نیروگستران-niroogostaran-سناریو در خانه هوشمند

سناریو در خانه هوشمند به چه معناست؟ نحوه عملکرد آن چطور است؟ به مجموعه ای از دستورات که در خانه هوشمند بصورت همزمان اجرا می شوند سناریو گفته می شود. در خانه های هوشمند سناریوهای بسیار متنوع و مختلفی وجود دارد.

امکان اجرای سناریوهای مختلف در خانه هوشمند باعث شده که شما بتوانید بسیاری از امور را خیلی ساده تر و سریع تر از زمان های پیشین انجام دهید.

از انواع سناریو می توان موارد زیر را نام برد:
۱. سناریو مهمان
۲. سناریو خروج از منزل
۳. سناریو خواب
۴. سناریو پارتی
۵. سناریو صرف غذا
۶. سناریو مطالعه
۷. سناریو آرامش

سناریو در خانه هوشمند به چه معناست؟ نحوه عملکرد آن چطور است؟ هر یک از این سناریو ها با زدن چند دکمه ساده روی تلفن همراه شما یا تاچ پنل فعال می گردد و بصورت کاملا اتوماتیک همه فرآیندهایی که برای تحقق هر سناریو لازم است اجرا می شود.

فرض کنید بعد از یک روز طولانی و خسته کننده به منزل آمده اید با انتخاب سناریو آرامش بوسیله تلفن هوشمند یا تاچ پنلی که در اختیارتان است بصورت کاملا اتوماتیک یک سری عملیات ها را شاهد خواهید بود مثلا نور محیط کم میشود، پرده های خانه بصورت هوشمند بسته می شوند و یک موزیک آرامش بخش پخش می گردد.

انواع سناریو در ساختمان های هوشمند:
با توجه به موضوعات و دستوراتی که در یک خانه هوشمند در نظر میگیرید سناریو های مختلفی قابل اجرا هستند. این سناریو ها بدون دخالت نیروی انسانی و بصورت کاملا اتوماتیک اجرا می شوند و بصورت خودکار عملیات های از پیش تعیین شده را بصورت خودکار انجام می دهند.

در این مقاله چند نمونه از سناریوهای کاربردی و پرطرفدار و نحوه عملکرد آن ها را به شما معرفی می کنیم پس تا انتهای مقاله با وب سایت نیرو گستران همراه باشید

سناریو ورود به منزل :
اگر خانه شما مجهز به تکنولوژی هوشمند سازی نشده باشد در زمان ورود به خانه ابتدا بصورت دستی چراغ ها را روشن می کنید سپس با توجه به دمای محیط سیستم سرمایشی یا گرمایشی را روشن می کنید که دما به حالت مطلوب و ایده آلتان برسد و بعد از آن مثلا تصمیم به دوش گرفتن می گیرید و بعد از آن تلویزیون را روشن می کنید تا برنامه مورد علاقه اتان را ببینید و خود را به صرف یک چای گرم دعوت میکنید و برای آن آب را جوش می آورید. همه این فرآیندها بوسیله شما و بصورت دستی انجام می شود اما در زمانی که خانه شما مجهز به سیستم هوشمند باشد دیگر نیازی نیست که این امور توسط شما انجام شود و فقط کافیست سناریو ورود را برای خود تعرف کنید و همه این کارها را با لمس یک کلید در تلفن هوشمند خود یا تاج پنلی که در اختیارتان است انجام دهید

سناریو خروج از منزل:
برای خروج از منزل افراد وسایل برقی مثل تلویزیون، سیستم سرمایشی و گرمایشی را خاموش می کنند، پنجره ها را می بندند، چراغ ها را خاموش کرده، درب را قفل می کنند در نهایت از منزل خارج می شوند.
حالا فرض کنید که شخص به هر دلیلی یکی از این کارها را فراموش می کند. در حالت عادی باید یا تا زمان بازگشت به منزل صبر کرده که انرژی زیادی به هدر می رود یا برای انجام هر کدام از این موارد مجدد به منزل برگردد. در صورتیکه اگر خانه شما، یک خانه هوشمند باشد با تعیین سناریو خروج از منزل همه این کارها حتی از راه دور قابل اجراست و شخص بدون نگرانی و با خیال راحت می تواند از منزل خارج شود.

سناریو خواب:
در زمان خوابیدن معمولا افراد همه ی چراغ های خانه را خاموش میکنند، درب ورودی را قفل کرده و حتی بعضی افراد قبل از خواب به گوش کردن کتاب صوتی یا یک موزیک ملایم عادت دارند. با داشتن یک خانه هوشمند تمامی این کار ها به راحتی و با تعریف کردن سناریو خواب برای شما اجرا می شود.

سناریو بیدار شدن:
یکی از سناریوهای کاربردی در خانه هوشمند، سناریو بیدار شدن است. اگر شما یک فرد شاغل هستید و شرایط کاریتان به گونه ایست که راس ساعت خاصی از منزل خارج می شوید تا بتوانید در محل کار خود حاضر شوید قطعا این سناریو برایتان خیلی جذاب خواهد بود. اگر شما هم در زندگی اهل برنامه ریزی و زمان بندی برای کارهایتان هستید در هنگام بیدار شدن دوست دارید کارهای مشخصی رو به موقع انجام بدید.

فرض کنید تازه از خواب بیدار شده اید اگر باز شدن پنجره ها، روشن شدن قهوه ساز، آماده شدن حمام برای گرفتن یک دوش آب گرم و دیگر اقداماتی که قبل از رفتن شما به محل کار نیاز است در زمان بندی بخصوصی انجام شود بصورت اتوماتیک در تایم های تعیین شده اجرا شود؛ در وقت و هزینه شما به شدت صرفه جویی خواهد شد.

بعد از هوشمند سازی ساختمان همه این اقدامات فقط با زدن یک کلید قابل اجراست. کافی است پس از اینکه از خواب بیدار شدید سناریو بیدار شدن سیستم هوشمند خود را انتخاب کنید تا پرده ها بصورت خودکار باز شوند، نوشیدنی گرم و نان تست حاضر شود و در صورت لزوم سیستم روشنایی فعال گردد.

سناریو در خانه هوشمند

سناریو مهمان:
یکی از جذاب ترین سناریو ها در یک خانه هوشمند، سناریو مهمان است. همه ما بر روی شیوه ی پذیرایی از مهمان به شدت حساس هستیم و همه ی تلاش خودمون رو به کار میگیریم تا به بهترین شیوه از مهمانانمون پذیرایی کنیم.
با مجهز شدن خانه ها به سیستم هوشمند، پذیرایی از مهمان، به کاری بسیار لذت بخش و دلچسب تبدیل شده است چون مواردی مانند خوش آمد گویی، پخش موزیک، درست کردن آب جوش، روشن شدن تلویزیون، تهویه مطبوع، روشن شدن سیستم روشنایی و .... فقط با زدن یک دکمه بر روی تلفن هوشمند شما یا تاچ پنلی که در اختیارتان است یا حتی با گفتن کلمه مهمان، بصورت خودکار اجرا می شود.

 

سناریو سفر:
این سناریو یکی از مهم ترین سناریو هایی است که می تواند در امنیت خانه شما نقش مهمی ایفا کند.
با انتخاب این سناریو در هنگام سفر، همه ی وسایل برقی به جز یخچال و فریزر خاموش می شوند‌، شیر گاز و برق و .... قطع می شود و برای اینکه از بیرون به نظر نرسد که هیچ کس در خانه نیست، در زمان های تعیین شده پرده ها باز و بسته می شوند.
هم چنین برای جلوگیری از خطر آتش سوزی و سرقت ... سنسورهای حساس به co2 و سنسورهای حرکتی فعال می شوند تا امنیت منزل شما را در زمان سفر حفظ کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =