دسته‌بندی نشده

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت هوشمندسازی ساختمان

نیروگستران-niroogostaran-کاربرد هوش مصنوعی در صنعت هوشمندسازی ساختمان

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت هوشمندسازی ساختمان، این روزها هوش مصنوعی به شدت در حال پیشرفت است و در بخش های مختلف زندگی انسان ها می توان نمود هوش مصنوعی را دید. در دنیای امروزی بسیاری از کارهایی که انجام می دهیم از گشت و گذار در اینترنت گرفته تا رانندگی، خرید آنلاین و .... تحت تاثیر هوش مصنوعی است. صنعت ساختمان و خانه ی های هوشمند هم از این ماجرا مستثنی نیست و می توان گفت هوش مصنوعی آنقدر در هوشمند سازی ساختمان تاثیر گذار بوده و هست که می توان گفت بدون هوش مصنوعی عملا خانه هوشمند دیگر کارایی نخواهد داشت.

در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به بررسی هوش مصنوعی و کاربرد آن در هوشمندسازی ساختمان و خانه هوشمند بپردازیم پس تا انتهای این مقاله با نیروگستران همراه باشید.

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت هوشمندسازی ساختمان

کاربرد هوش مصنوعی در خانه هوشمند

کاربرد هوش مصنوعی در خانه هوشمند، یکی از اصلی ترین جذابیت های خانه هوشمند این است که شما می توانید بخش زیادی از لوازم خود را کنترل کنید. شرکت ها و کمپانی ها ی بزرگ جهت برقرار کردن ارتباط بین بخش های مختلف یک خانه هوشمند و دستگاه های موجود در آن از هوش مصنوعی استفاده می کنند.

نحوه کار به این صورت است که در خانه ی هوشمند داده های خام توسط سنسورها دریافت می شود. هوش مصنوعی این داده ها را دریافت کرده وآن را به صورت یک الگوی مرتبط با زندگی روزمره ما تبدیل می کند

دستگاه هایی که به هوش مصنوعی مجهز هستند این قابلیت را دارند که روتین زندگی افراد را یاد بگیرند و در نهایت شرایط را پیش بینی کنند.

به وسیله ی این الگوهای دریافت شده دستگاه ها به صورت اتوماتیک متناسب با شرایط ایجادشده عملی را انجام میدهند. مثلا اگر منزل شما خالی بوده و هیچ کس در آن حضور نداشته باشد بصورت کاملا خودکار درها قفل شده و سیستم های روشنایی و سرمایش و گرمایش هم روشن نخواهند شد.

هوش مصنوعی قابلیت درک و پیش بینی نیازها و عادت های افراد را دارد. به عنوان مثال اگر در خانه هوشمندتان یک گاز هوشمند داشته باشید؛ این گاز قبل از برگشت شما آماده شده و یا اگر غذایی مانند استیک را برای پختن قرار داده باشید به میزان همیشگی که مطلوب شماست غذا پخته شده و بعد از آماده شدن برایتان پیام ارسال می شود

هوش مصنوعی علاوه بر کاربردی که در تامین رفاه افراد خانه هوشمند دارد؛ در امنیت و صرفه جویی در مصرف انرژی خانه های هومشند نیز تاثیر به سزایی داشته استکه در ادامه به هر یک از آن ها می پردازیم:

کاربرد هوش مصنوعی در صرفه جویی مصرف انرژی در خانه هوشمند 

کاربرد هوش مصنوعی در صرفه جویی مصرف انرژی در خانه هوشمند، اگر شما هم نگران نسل آینده خود هستید باید حتما صرفه جویی در مصرف انرژی را جدی بگیرید. هوش مصنوعی در صرفه جویی مصرف انرژی هم در خانه های هوشمند هم در سیستم مدیریت ساختمان bms نقش مهمی بازی می کند.

هوش مصنوعی با استفاده از داده هایی که از طریق شبکه ها، کنتورها و وضعیت آب و هوا به دست می آورد الگویی از مصرف هر خانوار ایجاد می کند. اطلاعات به دست آمده از نحوه مصرف به یادگیری و بهبود سیستم، بهینه کردن مصرف منابع و در نتیجه کمم مردن هزینه ها و راحتی افراد خانواده کمک می کند.

کاربرد هوش مصنوعی در امنیت خانه هوشمند

کاربرد هوش مصنوعی در امنیت خانه هوشمند، کی از نیاز های اصلی همه ما انسان ها نیاز به داشتن امنیت است. این احساس نیاز یکی از مواردی است که باعث ایجاد هوش مصنوعی در خانه های هوشمند شده است. این سیستم ها قابلیت های زیادی دارند که در نهایت منجر به تامنین امنیت خانه و ساکنین می شود. برخی از این قابلیت ها عبارت است از:

  •  تشخیص چهره
  •  آنالیز خطر
  •  یکپارچه شدن با دستگاه های هوشمند خانه

دستگاه های مجهز به هوش مصنوعی با داشتن قابلیت تشخیص چهره و الگو به راحتی اشیا و اشخاصی که اطرافشان وجود دارد را تشخیص می دهند

مثلا اگر کسی زنگ درب خانه شما را بزند هوش مصنوعی تشخیص می دهد که آیا این شخص می تواند وارد خانه شما شود یا خیر. هوش مصنوعی در دوربین های هوشمند نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند چون با ضبط خودکار ویدیو و اطلاع رسانی به صاحب خانه در صورت مشاهده هر الگوی نا متعارف موجب حفظ و تامین امنیت خانه اتان می گردد.

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی بهبود عملکرد قفل های هوشمند است.یک قفل هوشمند مجهز به هوش مصنوعی مزایای زیادی از جمله: عدم اطمینان به کلیدهای فیزیکی، دادن دسترسی موقت به مهمانان و استفاده از ویژگی‌های بیومتریک برای تامین هر چه بیشتر امنیت خانه شما دارد.

همچنین از هوش مصنوعی در سیستم‌های هشدار هوشمند حریق، دود و نشت گاز استفاده می‌شود. برخی از آشکارساز های دودی که در بازار وجود دارد علاوه بر فرستادن اعلان، هشدار صوتی هم می دهند و همین مسئله باعث می شود با سرعت بیشتری به مشکل پیش آمده پرداخته شود و از رخ دادن هر گونه فاجعه جلوگیری شود

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت هوشمندسازی ساختمان

روش ترکیب تکنیک های هوش مصنوعی در جهت ساخت یک سیستم هوشمند

شاید سوالی که برایتان پیش آمده این است که هوش مصنوعی چیست و چطور کار می کند. در پاسخ به این سوال باید گفت هوش مصنوعی در واقع شبیه سازی هوش انسان برای کامپیوتر است. هوش مصنوعی برای ساخت و پیاده سازی یک سیستم هوشمند از ذهن انسان الگو می گیرد. در ادامه به توضیح عملکرد ذهن انسان می پردازیم:

تصور کنید می خواهید از یک خیابان شلوغ عبور کنید. در این هنگام شما به دنبال انجام محاسبات عددی برای تعیین فاصله ی دقیق خودروها با خودتان، احتمال وقوع و تصادف و ... نیستید که اگر بخواهید این محاسبات را انجام دهید هرگز از خیابان عبور نخواهید کرد. در چنین مواقعی برای عبور از خیابان احساس می کنیم که اگر در زمانی مناسب از خیابان عبور کنیم بدون پیشامد مشکلی می توانیم به آن طرف خیابان برسیم.

 

حتما برایتان جذاب خواهد بود که بدانید این “احساس”، بی‌پایه و اساس نیست.

شبکه عصبی ما مثل یک کامپیوتر بوده و پردازش‌های عددی را انجام می‌دهد. ذهن انسان یک سطح بالا دارد که شامل همان تصمیم‌گیری نمادین می‌شود، و یک سطح پایین که در آن با پارامترها و اعداد سر و کار داریم.

ذهن انسان در سطح های بالایی برای تصمیم‌گیری از نمادها استفاده می‌کند. اما در سطوح پایین‌تر یعنی در شبکه‌های عصبی، تصمیم‌گیری‌ها بر اساس پردازش عددی انجام می گردد.

 

تلاش هوش مصنوعی این است که طرز تفکر انسان را با مغزی مصنوعی شامل شبکه عصبی مصنوعی برای سیستم پیاده‌سازی کند. یعنی تکنیک نمادین و عددی را با هم ترکیب کرده و هوش مصنوعی ترکیبی را برای ساخت سیستم‌های هوشمند استفاده می‌کند.

به طور کلی سه روش برای ترکیب تکنیک‌های هوش مصنوعی برای ساخت سیستم هوشمند سه روش وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد

روش اول

در این روش یک تکنیک اصلی برای پیاده‌سازی سیستم در نظر گرفته شده و از تکنیک دیگر برای اجرای یک عمل خاص در آن استفاده می‌شود.

روش دوم

روش دوم شامل تشکیل یک سیستم هوشمند از زیرسیستم‌های ساده و کوچک است. هر یک از این بخش‌های کوچک با تکنیک مناسبی که توسط سیستم خبره انتخاب شده پیاده‌سازی می‌گردند.

روش سوم

این روش ترکیبی از دو روش بالا می باشد. به این صورت که برای پیاده‌سازی سیستم هوشمند روش دوم، هر یک از زیرسیستم‌ها با روش اول پیاده‌سازی شوند.

نمونه هایی از تکنولوژی های خانه های هوشمند:

  • پرده هوشمند 
  • تلویزیون هوشمند
  • پریز هوشمند
  • لامپ هوشمند
  • قفل درب هوشمند
  • انواع سنسورهای حرکت، نشت آب، نشت گاز و …
  • دوربین‌‌های هوشمند
  • ظرف غذای هوشمند حیوانات خانگی
  • کلید هوشمند
    و …
    با پیشرفت تکنولوژی و حضور هوش مصنوعی در صنعت هوشمندسازی ساختمان روزانه تجهیزات بیشتری جهت بالا بردن رفاه و آسایش انسان ها به لیست بالا اضافه می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =