دسته‌بندی نشده

سیستم اعلام حریق هوشمند

سیستم اعلام حریق هوشمند-نیروگستران-niroogostaran

سیستم اعلام حریق هوشمند، اگر شما صاحب یک ساختمان اداری و یا تجاری باشید بدون شک می دانید که داشتن یک سیستم هشدار آتش چقدر می تواند برای خانه شما مهم و حیاتی باشد. البته بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که منظور از سیستم هشدار آتش در واقع همان سیستم های حفاظت در برابر آتش مانند سیستم های دودیاب یا آتش نشانی است اما باید دقت نمود که وقتی از سیستم اعلام و اطفای حریق صحبت میکنیم منظورمان چیزی بسیار پیچیده تر و جامع تر از یک دستگاه محافظت در برابر آتش می باشد.

سیستم اعلام حریق هوشمند

در خانه هوشمند و هوشمندسازی ساختمان، سیستم اعلام حریق هوشمند از بخش های مختلفی مانند: سنسورها، دتکتورها، پنل مرکزی، هشداردهنده ها و ...تشکیل شده است و برای هشداردهی آتش، دود و یا کربن مونوکسید به ساکنین خانه از سیگنال هایی بصورت سمعی و بصری استفاده می کند.

سیستم های اعلام حریق بر اساس سطح حفاظت و نحوه اطلاع رسانی به انواع و دسته های مختلفی تقسیم می شوند سطح حفاظت یک سیستم اعلام حریق تعیین می کند که ما چه انتظاراتی می توانیم از سیستم خود داشته باشیم مثلا صرفا می خواهیم که از اموال و وسایلمان در برابر آتش سوزی و خطرات ناشی از آن محافظت کند یا خواسته ی ما محافظت از جان افراد نیز می باشد

انواع سیستم اعلام حریق

برای سیستم های اعلام حریق بر اساس کارکرد و اجزای به کار رفته در سیستم، دسته بندی های مختلفی وجود دارد اما بصورت کلی می توان این سیستم ها را به دو دسته تقسیم کرد:

1- سیستم متعارف یا Conventional در قالب یک واحد کار می کند و امکان تشخیص محل دقیق فعال سازی را ندارد مگر آنکه مورد بررسی های لازم قرار گیرد در مقابل سیستم اعلام حریق آدرس پذیر می باشد اصول کشف و تشخیص حریق این سیستم مشابه سیستم‌های متعارف است اما در آن‌ها هر کدام از دتکتورها و یا شستی‌های متصل به پنل کنترل آدرس مشخص و منحصر به فرد خود را دارا می باشند در این صورت در هنگام وقوع یا احتمال آتش‌سوزی، محل دقیق آن تعیین می گردد.

2- سیستم اعلام حریق یک مرحله‌ای: در این سیستم به هنگام فعال شدن یک سنسور همه افراد ساختمان از طریق اعلام هشدار مطلع می شوند. اما سیستم دو مرحله‌ای، در مرحله اول به افرادی اطلاع داده می شود که مجوز انجام اقدامات لازم را دارند تا قبل از ورود به مرحله دوم و اطلاع‌رسانی جمعی، اقدامات مناسب توسط آن ها صورت گیرد. طراحی این سیستم مناسب ساختمان های پر رفت و آمد می باشد تا از ایجاد استرس و دلهره بدون دلیل برای ساکنین ساختمان جلوگیری کند.

مزایای اعلام حریق هوشمند

  • قابلیت اتصال و یکپارچه شدن با سایر سیستم‌های امنیت و حفاظت موجود در ساختمان
  • مانیتورینگ ساختمان به صورت شبانه روزی
  • امکان تنظیم حساسیت هر یک از تجهیزات آشکارکننده حریق
  • هزینه نگهداری و تعمیرات نسبتا پایین
  • امکان تشخیص احتمال آتش‌سوزی
  • کم شدن احتمال آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی
  • پایین آمدن حجم خطای انسانی و صدمات ناشی از آن
    اجزای تشکیل دهنده سیستم
سیستم اعلام حریق هوشمند

بصورت کلی یک سیستم هشدار هوشمند آتش از بخش های زیر تشکیل شده است :

1- پنل کنترل مرکزی:

در هر سیستم هوشمند اعلام حریق، پنل مرکزی مانند قلب سیستم بوده و نقش اصلی را ایفا می کند چون راه ارتباطی بین دستگاه های هشدار و اطفا و تجهیزات آشکارسازی حریق را فراهم می آورد و وظیفه یکپارچه سازی و کنترل کل سیستم را بر عهده دارد

2- تجهیزات تشخیص حریق:

انواع دتکتورها مانند گرما، نور و یا سنسورهایی مانند تشخیص آتش و کربن مونوکسید همگی جز این دسته قرار می گیرند البته در صورت تشخیص آتش توسط انسان شستی ها نیز در این دسته قرار می گیرند

3- تجهیزات اعلام حریق:

انواع فلاشرها، آژیرها و هشداردهنده های صوتی و نوری در دسته تجهیزات اعلام حریق قرار می گیرند.

نکته قابل توجه این است که بر اساس ابعاد مشکل یا محل وقوع آتش، کارها و اقدامات مختلفی توسط سیستم اعلام حریق انجام می شود مثلا تابلوهای خروج اضطراری روشن می گردند یا سیستم اطفا خودکار آتش روشن می شود یا به طور خودکار با آتش نشانی تماس گرفته می شود.

چگونگی عملکرد سیستم اطفای حریق هوشمند

به زبان ساده می توان گفت سیستم های اعلام حریقی که امروزه وجود دارند برای پیشگیری یا تشخیص آتش سوزی از عملکردهای خودکاراستفاده می نمایند:

نحوه کار به این صورت است که بوسیله یک آشکار دهنده گرما، دود یا کربن مونوکسید و .... سیگنالی دریافت شده که به طور خودکار به پنل کنترل فرستاده می شود. در سیستم های بی سیم و وایرلس این سیگنال بوسیله فرکانس رادیویی از دتکتور به پنل کنترل ارسال می گردد.

پنل کنترل مرکزی بعد از اینکه سیگنال را دریافت نمود بر اساس تنظیماتی که از قبل انجام شده خروجی خاصی را فعال می کند و همچنین اگر سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر باشد، محل وقوع در پنل کنترل معین می گردد و نیز از طریق روش های مختلف مانند پیغام های صوتی، صدای آژیر، هشدار روی تلفن همراه کاربران در طبقات مختلف از خطر مطلع می گردند و به هر قسمت توصیه هایی مناسب جهت به حداقل رساندن صدمات و پیگیری از آتش سوزی ارسال می گردد.

سیستم اعلام حریق هوشمند-نیروگستران-niroogostaran

شرکت فنی مهندسی نیروگستران انواع سیستم های اطفای حریق هوشمند را ارائه می دهد . اگر میخواهید در هر کجا که هستید خیالتان از بابت امنیت خانه در برابر حوادث خانگی مختلف راحت باشد، هوشمند سازی ساختمان می تواند یک پیشنهاد عالی برایتان باشد چون مهندسین ما در شرکت نیروگستران با استفاده از سنسورهای نشت گاز ،آب و اعلان حریق کمک میکنند که به نگرانی خود در مورد این مسئله پایان دهید.

برای مشاوره با متخصصان فنی و اجرای شرکت هوشمندسازی ساختمان نیروگستران با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 11 =