دسته‌بندی نشده

شهر هوشمند

شهر هوشمند-نیروگستران-niroogostaran

شهر هوشمند، شاید سال ها قبل زندگی در یک شهر هوشمند بیشتر شبیه یک رویا و قصه بود اما در دنیای پیرشفته امروزی به لطفا اینترنت اشیا و IOT رویای دیروز در زندگی امروز به واقعیت پیوسته است.

اصطلاح شهر هوشمند از سال 2008 توسط شرکت cisco یا IBM ابداع گردید. هوشمند سازی شهرها باعث ایجاد پیشرفت های زیادی در زمینه مدیریت شهر شده است به گونه ای که باعث توسعه شهرهایی با قابلیت جمع آوری داده ها و تحلیل آن ها شده است. 

شهر هوشمند

شهر هوشمند چیست؟

شهر هوشمند شهری است که در آن برای بالا بردن بهره وری عملیاتی و بهبود کیفیت خدمات دولتی و بالا رفتن سطح رفاه افرادی که در آن جامعه زندگی می کنند از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) استفاده می شود.

اهداف و ویژگی های شهر هوشمند

هدف یک شهر هوشمند این است که فعالیت های شهری را بهینه کرده، باعث بالا رفتن رشد اقتصادی شده و کیفیت زندگی شهروندان را بهبود ببخشد.

یک شهر هوشمند بر پایه تگنولوژی بنا می گردد و باعث اثر بخشی و کارآمدی حمل و نقل عمومی می گردد تا برنامه های شهری بصورت مطمئن پیش بروند. در ادامه به معرفی برخی از ویژگی های یک شهر هوشمند می پردازیم:

محیط هوشمند

شهر های هوشمند دوستدار محیط زیست می باشند از این رو برای حفظ محیط زیست و مدیریت کردن منابع انرژی تلاش می کنند. از جمله اقداماتی که در راستای ایجاد محیط هوشمند انجام می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از جنگل زدایی
  • مقابله با آلودگی هوا
  • افزایش فضای سبز

حمل نقل هوشمند

سیستم های حمل و نقل هوشمند که به آن ها ITS گفته می شود مجموعه ای از ابزارها و مفاهیم بوده که برای بهبود عملکرد سیستم حمل و نقل استفاده می شوند. از جمله راه حل های سیستم حمل و نقل هوشمند می توان موارد زیر را نام برد:

دوربین های کنترل وضعیت

حمل و نقل عمومی و یکپارچه

سیستم شناسایی خودکار ماشین ها

اقتصاد هوشمند

وقتی از اقتصاد هوشمند که یکی از مولفه های مهم در شهر هوشمند است صحبت می کنیم منظورمان این است که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بتوانیم در جهت تولید محصولات و خدمات و مدل های تجاری استفاده کنیم. برای ایجاد یک اقتصاد هوشمند و پایدار هوشمند کردن کسب و کارها و شهروندان بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود.

زندگی هوشمند

در شهر های هوشمند امکانات یک زندگی هوشمند از جمله ساختمان هوشمند، امنیت و امکانات و تسهیلات آموزشی و فرهنگی مختلف و سلامت الکترونیک وجود دارد.

انرژی هوشمند

سیستم‌های هوشمند می توانند در بلند مدت تا 30 درصد بازدهی انرژی را بالا ببرند به همین جهت باید مصرف انرژی در بخش های مختلف بررسی شده و با توجه به اطلاعات جمع آوری شده کنترل های لازم انجام پذیرد.

یکی از روش های کم شدن مصرف انرژی، استفاده کردن از سیستم مدیریت انرژی ems است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

شهر هوشمند-نیروگستران-niroogostaran

اهداف و ویژگی های شهر هوشمند

معرفی ابعاد شهر هوشمند

متخصصین حوزه شهر هوشمند معتقدند که این تکنولوژی از ابعاد و جنبه های مختلف تشکیل شده که در ادامه به آن ها می پردازیم:

بعد اجتماعی و فرهنگی

در کنار رشد تکنولوژی های مختلف، اداره کنندگان یک جامعه بایستی فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ایجاد یک شهر هوشمند را برای مردم ایجاد کنند. با بالا بردن آگاهی افراد و دانش محور شدن جامعه می توان انتظار یک تحول در زندگی و شرایط فعالیت افراد داشت.

بعد اقتصادی

هدف از بعد اقتصادی این است که بتوان با وجود ارائه خدمات بهتر هزینه های فردی و اجتماعی را کاهش داد. از مهم ترین دستاوردهایی که در این مورد قابل بیان است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جذب گردشگران
  • صرفه جویی در مصرف انرژی و کم شدن هزینه های ناشی از حمل و نقل شهری
  • بالا رفتن میزان تجارت و بهبود روابط بین الملل

بعد امنیتی

وجود شبکه های زیر ساختی با پهنای باند مناسب برای تامین امنیت شهروندان امری مهم محسوب می شود. از مواردی که در این بعد جای می گیرد می توان به سیستم های هشدار دهنده هوشمند، نیروهای ویژه و پیش بینی حوادث پیش رو اشاره کرد.

بعد زیست محیطی

یکی از اهداف اصلی در شهر هوشمند حفظ محیط زیست و منابع طبیعی می باشد. با زیاد شدن زیر ساخت های الکترونیکی برای کم شدن حجم ترافیک ، محدود کردن استفاده از سوخت های فسیلی و صرفه جویی کردن در مصرف منابع تجدید ناپذیر از جمله اهدافی است که در این بعد دنبال می شود.

چهار قدم اصلی در هوشمند کردن شهرها

در هوشمندسازی شهر برای بهبود کیفیت زندگی و به وجود آمدن رشد اقتصادی، 4 گام مهم را طی می کنندکه این گام ها به شرح ذیل می باشند:

جمع آوری داده ها

جمع آوری اطلاعات و داده‌های مورد نیاز به وسیله سنسورها انجام می‌شود.

تحلیل کردن داده ها

برای به دست آوردن اطلاعات لازم برای تصمیم گیری، داده‌های جمع‌آوری شده بصورت دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مخابره داده‌ها

نتایج بررسی‌های انجام شده برای تصمیم‌گیری به مرکز کنترل فرستاده می‌شود تا بتوان تصمیم‌گیری لازم را انجام داد.

اقدامات لازم

اطلاعات مفیدی که از مخابره داده و بررسی نتایج به دست آمده، منجر به گرفتن تصمیماتی برای مدیریت بهتر شهر، بهبود کیفیت زندگی شهری و رضایت بیشتر شهروندان می گردد.

چگونه تکنولوژی های شهر هوشمند به فرآیند شهر نشینی سرعت می دهد

در دنیای امروز نیمی از مردم جهان زندگی شهروندی داشته و در شهرها زندگی می کند و طبق پیش بینی ها تا سال 2050 به 65% می رسد. در نتیجه یکی از اهدافی که در شهرهای آینده مطرح می باشد این است که فرآیند های زندگی با سرعت بالاتری انجام شود.

برای مشاوره با متخصصان فنی و اجرای شرکت هوشمندسازی ساختمان نیروگستران با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − پنج =