دسته‌بندی نشده

سیستم آبیاری هوشمند و انواع آن

سیستم آبیاری هوشمند و انواع آن-نیروگستران-niroogostaran

سیستم آبیاری هوشمند و انواع آن موضوعی است که در این مقاله قصد داریم در رابطه با آن بحث کنیم.

در مقاله قبل راجع به اینکه سیستم آبیاری هوشمند به چه صورت کار می کنند و چه مزایا و امکانات بی نظیری را در اختیار کاربران خود می گذارند صحبت کردیم. اگر علاقه مند به دریافت این اطلاعات هستید حتما مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

در مقاله پیش رو قصد داریم از نحوه عملکرد سیستم های آبیاری هوشمند و انوع سیستم هایی که در بازار وجود دارند و هم چنین اجزای یک سیستم آبیاری هوشمند صحبت کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

سیستم آبیاری هوشمند و انواع آن

عملکرد سیستم آبیاری هوشمند

برای اینکه سیستم آبیاری هوشمند بتواند زمان آبیاری را مشخص کند لازم است یک سری اطلاعات از دمای محیط، شرایط زمین و میزان رطوبت خاک کسب کند.

این اطلاعات از طریق سنسورهای مختلفی که در سیستم هوشمند وجود دارد به بهترین شکل جمع آوری می گردد.

سپس این اطلاعات به یک برد الکتریکی ارسال می شود.

این برد به عنوان کنترلر مرکزی شناخته می شود.

در یک سیستم آبیاری هوشمند کاربر می تواند به راحتی تنظیماتی که از قبل در سیستم وجود دارد را بسته به نیاز خود تغییر دهد مثلا کاربر می تواند محدوده رطوبتی یا دما را بر اساس نیاز تغییر دهد.

این تغییرات باعث می شود که با رسیدن اطلاعات به محدوده تنظیم شده سیستم به صورت اتوماتیک فعالیتی را شروع یا قطع کند.

انواع سیستم آبیاری هوشمند

به صورت کلی سیستم های آبیاری هوشمند به دو صورت قابل اجرا و قابل کنترل می باشند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

· کنترل کننده بر پایه آب و هوا

در این روش کنترلر با جمع آوری اطلاعات در مورد شرایط آب و هوا و تنظیم آبیاری طوری عمل می کند که سطح زمین قابل آبیاری به اندازه کافی و مورد نیاز خود آب دریافت کند.

نحوه عملکرد این نوع سیستم ها به گونه ای است که براساس داده های محلی هواشناسی کنترلر اقدام به تنظیم برنامه برای آبیاری می کند.

این نوع کنترل کننده که به آن تبخیر و تعرق نیز گفته می شود ترکیبی از تعرق گیاهان و تبخیر از سطح خاک هستند.

در این روش دقیق ترین و بهترین روش برای اندازه گیری آب مورد نیاز زمین کشاورزی استفاده از داده های هواشناسی با پارامترهایی مثل: تابش خورشید، باد، دما و رطوبت است که توسط سیستم هوشمند جمع آوری می گردد.

برای این دسته از سیستم های آبیاری که مبتنی بر آب و هوا هستند سه نوع کنترل در اختیار داریم:

1. کنترل کننده های مبتنی بر سیگنال:

این کنترل کننده ها داده های هواشناسی را از یک منبع عمومی برای تعریق و تبخیر دزیافت می نمایند، سپس این داده ها از طریق اتصال بی سیم به کنترل کننده ارسال می شوند.

2. کنترل کننده های مبتنی بر اطلاعات تاریخی:

این کنترل کننده ها به این صورت عمل می کنند که بر اساس اطلاعات تاریخی آب و هوا در مناطقی که قصد آبیاری آن ها را داریم برنامه ریزی و پیش بینی می گردند.

معمولا این کنترل کننده ها بر اساس شدت تابش خورشید و دما تنظیم می گردند.

3. کنترل کننده های مبتنی بر سایت:

این کنترل کننده ها به اندازه گیری آب و هوا در سایت می پردازند و از طریق وب سایت همه داده ها را جمع کرده و بر اساس آن ها زمان آبیاری را مشخص می کنند.

· سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر رطوبت خاک

نوع دیگر سیستم های آبیاری هوشمند سیستم هایی هستند که بر اساس رطوبت خاک کار میکنند.

این سیستم ها به کمک سنسورها و بهره بردن از فناوری های نوین با اندازه گیری دقیق میزان رطوبت خاک را دریافت کرده و این اطلاعات را برای کنترل کننده ها ارسال می کنند تا فرمان آبیاری صادر می شود.

سیستم های آبیاری هوشمند مبتنی بر رطوبت خاک خود به دو دسته تقسیم می شوند:

1. سیستم آبیاری چرخه معلق:

در این سیستم ها به شکل سنتی کنترل کننده ها تنظیم می گردند و زمان آغاز و پایان برای آبیاری تعیین می شود.

2.سیستم هایی با تعریف آستانه بالا و پایین:

این سیستم ها به گونه ای هستند که بر اساس نیاز برای کنترلر ها آستانه ی بالا و پایین تعریف می گردد و در مواقعی که رطوبت کافی در خاک نباشد وضعیت نیاز به آبیاری اعلام می گردد.

سیستم آبیاری هوشمند و انواع آن-نیروگستران-niroogostaran

اجزای سیستم آبیاری هوشمند

به طور کلی سیستم های آبیاری هوشمند از سه بخش اصلی تشکیل شده اند:

· کنترلر مرکزی هوشمند

در سیستم های آبیاری هوشمند، اطلاعات مختلفی توسط سنسورها و بقیه اجزای سیستم آبیاری هوشمند به دست می آید. این اطلاعات به بخش کنترل مرکزی سیستم ارسال می گردد. این اطلاعات بعد از ذخیره به صورت کامل تجزیه و تحلیل می شوند تا زمان دقیق برای آبیاری بدون دخالت نیروی انسانی اعلام شود.

· سنسورها

همان طور که در بخش های قبل هم توضیح داده شد اطلاعات متفاوتی به کنترلر مرکزی هوشمند فرستاده می شوند. این اطلاعات می توانند شامل رطوبت هوا، دما، تعریق گیاه، باد، باران و خاک باشد.

سنسورها با عملکردی دقیق اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کنند تا برای انجام یک سری دستورات و فرآیند ها به کنترلر مرکزی ارسال شود.

· بخش هواشناسی

یکی از اطلاعات مورد نیاز برای کنترلر مرکزی، دریافت اطلاعات دقیق از وضعیت آب و هواست و این بخش موظف است اطلاعات مربوط به آب و هوا را جمع آوری نماید و در صورت تشخیص دادن این مسئله که زمین به آبیاری نیازمند است، این اطلاعات به کنترلر مرکزی ارسال می شود. هم چنین اگر تغییراتی در وضعیت آب و هوا رخ دهد این بخش با ارسال اطلاعات باعث قطع موقت آبیاری می گردد.

نتیجه گیری

در دنیای امروز شاهد پیشرفت تکنولوژی در ابعاد مختلف زندگی انسان ها هستیم.

هوشمند سازی ساختمان یکی از آن چیزهایی است که به خدمت انسان ها آمده تا لذت داشتن یک زندگی با رفاه و آسایش را تجربه کنند.

این مسئله برای فعالیت های مربوط به صنعت کشاورزی هم حائز اهمیت بوده و در نتیجه آن باعث شده که افراد به فکر استفاده از سیستم های آبیاری هوشمند بیفتند.

از آنجایی که کشور ما ایران در بسیاری از مناطق گرم و خشک محسوب می شود ضرورت صرفه جویی در مصرف آب و در نتیجه آن کاهش هزینه ها بسیار مهم بوده و سیستم آبیاری هوشمند به خوبی به این مسئله پاسخ داده است.

اگر می خواهید نظارت دقیقی بر میزان مصرف آب داشته و بتوانید فرآیند آبیاری را کنترل و نظارت کنید توصیه ما به شما استفاده از سیستم آبیاری هوشمند است.

مهندسین و متخصصان خانه هوشمند نیروگستران با استفاده از سیستم های هوشمند شما را در زمینه راه اندازی این سیستم برای آبیاری هر چه راحت تر و قابل کنترل تر باغ، باغچه، مزارع، زمین های کشاورزی و .... کمک خواهند کرد. برای دریافت مشاوره رایگان کافی است همین الان با ما تماس بگیرید.

برای مشاوره با متخصصان فنی و اجرای شرکت هوشمندسازی ساختمان نیروگستران با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =