دسته‌بندی نشده

دامداری هوشمند چیست؟

دامداری هوشمند-niroogostaran-نیروگستران

شاید با شنیدن اسم هوشمند سازی هرگز به ذهنتان خطور نکند که یکی از بخش هایی که قابلیت هوشمند سازی را دارد دامداری ها هستند و با دیدن دامداری هوشمند حسابی تعجب کنید اما یک حقیقت است که در جهان امروز اجرایی می گردد و می توان گفت به کمک مدیریت بخش های مختلف مرتبط با دام از جمله تغذیه، سلامت، مکان یابی و ... سود دهی را برای دامداران چند برابر می کند.

دامداری هوشمند چیست؟

هوشمند سازی دامداری

ورود تکنولوژی به بخش های مختلف زندگی ما انسان ها یک واقعیت غیر قابل انکار می باشد و دامداری یکی از این بخش هاست. با توجه به مزیت هایی که هوشمند سازی ایجاد می کند توجه افراد را برای رسیدن به بازدهی بیشتر به راحتی به خود جلب می کند. اگر در یک کلام بخواهیم هوشمند سازی دامداری را توضیح دهیم یعنی پتانسیل عرضه گوشت و شیر در سطح جهانی.

دامداری هوشمند چیست؟

از آنجایی که جمعیت انسان ها در دنیا به شدت رو به افزایش است استفاده از روش های سنتی دامداری دیگر جوابگوی نیاز جامعه نیست. از طرفی تکنولوژی و پیدایش اینترنت اشیا به کمک انسان ها آمد تا بتوانند به صورت 24 ساعته در 365 روز سال به صورت تمام وقت و بدون خستگی، بر بخش های مختلف نظارت و بررسی داشته باشند بتوانند اطلاعات دقیق را در اختیار کاربر قرار دهند.

مدیریت هوشمند دامداری

در یک دامداری سنتی تشخیص مواردی مانند میزان شیردهی دام ها به صورت تک به تک، تشخیص دام های بیمار، میزان زمان نشخوار که در هنگام شیردهی بسیار موثر است، تشخیص زمان درست تلقیح و .... کار بسیار دشواری است و نیازمند چندین پرسنل حرفه ای است که با دقت فراوان و به صورت تمام وقت به دام ها رسیدگی کنند.

اما از طریق هوشمند سازی دامداری شما می توانید به کمک تجهیزات مدرنی که در کل دنیا وجود دارد دقیق ترین و کامل ترین گزارشات را می توانید دریافت کنید و بسیاری از کارها را طبق برنامه ریزی انجام شده به صورت اتوماتیک انجام دهید. به همین خاطر است که دامداری هوشمند به سرعت مورد استقبال قرار گرفت.

هوشمند سازی دامداری: تغذیه هوشمند دام

می توان گفت یکی از بخش های مهم در هوشمند سازی دامداری، تغذیه هوشمند دام می باشد و از طریق مجهز شدن دامداری سنتی به این تجهیزات، هزینه های اضافه کاهش یافته و می توان دامی سالم و پروار پرورش داد.

تغذیه هوشمند دام نشان‌ دهنده‌ی پیشرفتی عالی در تغذیه دام است و یک گزینه عالی برای عرضه‌ی محصولات حیوانی ایمن، گوشت و شیر باکیفیت است. در سیستم تغذیه هوشمند دام، کل فرآیند تغذیه دام را کنترل می گردد و تغذیه دقیقا براساس نیاز دام ها فراهم می گردد.

هوشمند سازی دامداری: تضمین سلامت دام

دام ها با توجه به سن، وضعیت فیزیولوژیکی و سایر عوامل، ساعات کم و بیش را به استراحت، خوردن، آشامیدن، نشخوار کردن و غیره اختصاص می‌دهند؛ که به آن “بودجه زمانی روزانه” گفته می شود. بنابراین هنگامی که یک حیوان یا گروهی از دامها از بودجه زمانی خود منحرف می‌شوند، ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک مشکل یا تغییر وضعیت باشد.

برای مثال اگر دام شما بیش از حد معمول آب بنوشد می تواند یک نشانه از بیمار شدن دام شما باشد. از طریق هوشمند سازی دامداری شما می توانید در صورت بروز بیماری در یک دام سریعا متوجه آن شوید تا جلو شیوع بیماری بین بقیه دام ها و ضررهای مالی بزرگ را بگیرید و از این طریق سلامت دام خود را تضمین کنید.

دامداری هوشمند-niroogostaran-نیروگستران

هوشمند سازی دامدرای: سنسورهای هوشمند

در دامداری هوشمند رفتار همه دام ها تحت نظارت و ارزیابی است و شما می توانید از طریق سنسورهای موجود الگوهای رفتاری مناسب را تعیین کنید در این صورت به محض اینکه سنسورها یک الگوی رفتاری نامناسب مشاهده کنند از طریق ارسال هشدار بر روی تلفن همراهتان شما را مطلع می سازند.

هوشمند سازی دامداری: هوشمند سازی فضای دامداری

برای داشتن دامی سالم با شیردهی بالا، ایجاد یک فضای سالم، به دور از استرس، بسیار مهم است. برای اینکه دام رشد خوبی داشته باشند و سالم و سلامت باشد، باید شرایط محیطی مناسبی ایجاد گردد. مثلا میزان رطوبت، گازها، سطح روشنایی، شناسایی آفات و خیلی از موارد دیگری که پرورش دام سالم را با کمترین صرف وقت و انرژی عملی کند.

هم چنین باید در ساخت دامداری از متریال هایی با جنس خوب استفاده شود چون این وسایل باید به صورت دوره ای شسته و ضد عفونی گردند.

هوشمند سازی دامداری: کنترل سرمایش و گرمایش

در یک دامداری هوشمند با استفاده از مه پاش، پنکه، خنک کننده ها و ... شرایط دمایی مناسبی را برای دام در فصل گرما فراهم می کنند هم چنین از طریق هیتر های مخصوص دام و سیستم گرمایشی کفی جایگاه فضای مناسبی را در فصول سرد سال برای دام ها ایجاد می کنند. می توان گفت یکی از اصلی ترین اهداف دامداری هوشمند این است که امنیت لازم را ایجاد کند. ایمنی از سرما، گرما و تلفات ناشی از آن یکی از شاخه های مهم تامین امنیت می باشد.

هوشمند سازی دامداری: فن سیرکوله

در دامداری هوشمند حفظ هوای سالم به کمک سیستم تهویه هوشمند انجام می گردد. یکی از تجهیزاتی که در هوشمندسازی دامداری بکار می‎‌رود، جت فن یا فن سیرکوله است که جهت جابه‌جایی هوا و ثبات رطوبت در سالن‌ها، استفاده می‌شود. فن سیرکوله با جابه‌جایی هوا و تهویه، یکی از عوامل مهم برای تنفس سالم دام ها می باشد.

هوشمند سازی دامداری: سیستم مدیریت دامداری

از طریق هوشمند سازی دامداری رفتار دام‌ها، بابت وضعیت سلامتی، شیردهی و همینطور حالات مربوط به باروری، کاملا تحت نظارت است و باعث می شود بتوانید در زمان درست تصمیم مناسب را بگیرید و به این ترتیب در زمان و هزینه صرفه جویی کنید و به این ترتیب با تصمیم گیری درست می توان میزان بازدهی را افزایش داد.

هوشمند سازی دامداری: ردیابی هوشمند

در فضای دامداری هوشمند از طریق نصب سنسورها، می توان در کمترین زمان و با حداقل انرژی جایگاه دام را به هر تعدادی که باشند در هر فضای بزرگی پیدا کرد.

بدون سیستم مکان یابی دام، پیدا کردن دام در مزارع پرورش فقط پرسنل را خسته می‌کند و یک اقدام فرسایشی به حساب می آید. با سیستم ردیابی هوشمند مدیران می‌توانند با استفاده از موبایل تعداد دام‌ها را در هنگام خروج و یا دام‌های وارد شده به محوطه را در لحظه، کنترل نمود.

اگر شما علاقه مند به داشتن یک دامداری هوشمند هستید همنی الان می توانید با کارشناسان شرکت فنی مهندسی نیروگستران تماس بگیرید و از مشاوره رایگان با این تیم حرفه ای استفاده نمایید.

برای مشاوره با متخصصان فنی و اجرای شرکت هوشمندسازی ساختمان نیروگستران با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =