دسته‌بندی نشده

چراغ هوشمند و 3 نمونه از آن

چراغ هوشمند-نیروگستران-niroogostaran

چراغ هوشمند | آیا تا بحال برایتان اتفاق افتاده که از منزل یا محل کارتان دور باشید و بخواهید که قبل از ورودتان، چراغ ها روشن شوند؟ یا هنگامی که غذا سفارش داده اید و می خواهید که پیک قبل از اینکه سفارشتان را درب منزل بیاورد، چراغ به صورت اتوماتیک روشن شود؟ چراغ های هوشمند که بخشی از سیستم خانه هوشمند هستند، می توانند این امکان را برای شما فراهم کنند. شما می توانید با استفاده از سیستم کنترل از راه دور و به صورت اتوماتیک چراغ ها را روشن کنید. در این مقاله می خواهیم در مورد این چراغ ها و انواع آنها صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله با خانه هوشمند نیروگستران همراه باشید

چراغ هوشمند چیست؟

سیستم چراغ هوشمند یک سیستم روشنایی برای خانه های هوشمند است که معمولاً به اینترنت متصل است. این سیستم تصمیم گیری می کند و طبق برنامه ای که به آن داده شده، عمل می کند و همچنین می توان آن را با استفاده از یک اپلیکیشن موبایل، Voice Assistant (دستیار صوتی)، بر اساس تکنولوژی مبتنی بر IFTTT (IF This Then That :اگر اینگونه شود آنگاه آن کار را انجام بده) یا با استفاده از سنسور آشکارساز حرکت را به‌صورت بی‌سیم کنترل کرد.

اغلب این چراغهای هوشمند دارای ویژگیهایی اعم از تغییر رنگ چراغ، تنظیم سیستم هشدار دهندگی، تایمر، تنظیم میزان حساسیت به نور محیط و غیره هستند که با توجه به نوع آنها متفاوت است.

چرا از چراغ هوشمند استفاده کنیم؟

مزایای استفاده از چراغ هوشمند را می توان به چند بخش مقرون به صرفه بودن و بهینه سازی در مصرف انرژی، زیبایی و راحتی استفاده، کنترل از راه دور و امکان سفارشی سازی آنها تقسیم کرد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

کاهش مصرف برق یا انرژی :
افراد می توانند برنامه مشخصی برای این چراغ های هوشمند تنظیم کنند، میزان روشنایی آن را تنظیم کنند یا آنها را از راه دور کنترل کنند که البته نحوه کنترل چراغ هوشمند با توجه به نوع آن متفاوت است. تمامی این ویژگیها موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها می شود.

راحتی در استفاده از چراغ های هوشمند :
چراغ های هوشمند زمانیکه نور محیط کم باشد یا محیط تاریک باشد، به صورت خودکار روشن می شوند. این چراغ ها با استفاده از سنسورهایی که در آنها به کار گرفته شده است، می توانند میزان نور محیط و دمای افراد یا حیواناتی که در آن مکان وجود دارند را حس کرده و روشن یا خاموش شوند.

کنترل از راه دور :
افراد می توانند سیستم چراغ هوشمند را از راه دور کنترل کنند و در صورتیکه از منزل تان یا محل کارتان فاصله دارید، می توانید با استفاده از این سیستم چراغ ها را روشن کنید.

سفارشی سازی توسط افراد :
در برخی از مدلهای چراغهای هوشمند می توان میزان شدت نور، رنگ چراغ، مدت زمان روشن ماندن چراغ و.. را تغییر داد. بنابراین افراد می توانند به راحتی و با توجه به نیازشان آن را تنظیم کنند.

انواع چراغ های هوشمند

انواع چراغ های هوشمند با توجه به نوع کنترل آن (کنترل از راه دور یا دستی) و کاربرد متفاوت هستند که در اینجا آنها را به سه دسته کلی تقسیم کرده ایم:

1-لامپ هوشمند مبتنی بر وای فای

2-چراغهای هوشمند متصل به هاب

3-چراغ سنسوردار آشکارساز حرکت

لامپ هوشمند مبتنی بر وای فای

لامپ های هوشمند مبتنی بر وای فای بسیار کم مصرف هستند چرا که می‌توان چندین لامپ را بر روی یک هولدر به صورت‌ مشترک قرار داد. همچنین این لامپ ها با استفاده از شبکه وای فای قابل کنترل از راه دور هستند. کاربر باید این لامپ را به شبکه وای فای خود متصل کند تا بتواند آن را از راه دور و با استفاده از اپلیکیشن های موبایل کنترل کند. همچنین می توان چندین لامپ هوشمند را به یک شبکه وای فای متصل کرد تا بتوان آنها را با هم کنترل کرد. البته عیبی که این نوع چراغ ها دارند، این است که اگر اینترنت قطع شود، نمی توان از آنها استفاده کرد.

ویژگیهای لامپ هوشمند مبتنی بر وای فای

قابلیت کنترل از راه دور
تنظیم میزان روشنایی
قابلیت تنطیم میزان روشن ماندن لامپ
تغییر رنگ لامپ

چراغهای هوشمند متصل به هاب

سیستم های خانه هوشمند را می توان با استفاده از چراغ های هوشمند متصل به اینترنت ارتقا داد. همانطور که در تصویر بالا می بینید، این نوع چراغ ها با استفاده از هاب (HUB)، به اینترنت متصل می شوند. نصب و راه اندازی این نوع سیستم نیازمند فرد متخصص است و هزینه آن نیز نسبت به مدل های دیگر بالاتر است. همچنین به دلیل استفاده از هاب استفاده شده در آنها که از پروتکل های BLE و Z-WAVE استفاده می کند، این محدودیت وجود دارد که این چراغ ها حتما باید با این پروتکل ها سازگار باشند، در غیر اینصورت به اینترنت متصل نمی شوند. به عبارت دیگر قابلیت اتصال به هر نوع هاب را ندارند.

چراغ هوشمند-نیروگستران-niroogostaran

عملکرد چراغ هوشمند متصل به هاب

این چراغ ها با استفاده از اپلیکیشن های موبایل یا دستیار صوتی از طریق هاب و gateway به اینترنت یا بلوتوث متصل می شوند. به دلیل استفاده از هاب، هم‌زمان می توان چندین دستگاه هوشمند را یکجا کنترل کرد که مزیت مهم این نوع چراغ ها است.

به بیان دیگر، هنگامی که موبایل تان به اینترنت متصل است، فرمان روشن/خاموش شدن چراغ از طریق روتر (gateway) به هاب می رسد (با استفاده از هاب، چندین دستگاه می‌توانند به‌طور همزمان و به صورت وایرلس به اینترنت وصل شوند)، سپس هاب با استفاده از پروتکل های BLE (بلوتوث) یا Z-WAVE (Zegbee) به چراغ/چراغ ها فرمان می دهد.

3-چراغ سنسوردار آشکارساز حرکت

در چراغ سنسوردار آشکارساز حرکت، سنسور PIR در مرکز آنها قرار گرفته است و با عبور از چند متری آنها چراغ روشن می شود. در حقیقت این سنسورها حساس به دما و حرارت بدن هستند و در صورتیکه فرد یا حیوانی در محدوده دید این سنسور قرار بگیرد، دمای انسان/حیوان را که در یک محدوده دمایی خاصی هستند را تشخیص داده و بر این اساس حرکت را تشخیص می دهند. سپس این حرکت موجب ایجاد جریان برق در مدار می شود و چراغ روشن می شود. پس از اینکه فرد/حیوان از محدوده دید چراغ خارج شود و پس از گذشت زمانی که برای تایمر تنظیم شده، جریان برق قطع می شود و چراغ خاموش می شود.

مزایای چراغ سنسوردار آشکارساز حرکت

  • مقرون به صرفه بودن به دلیل کاهش مصرف برق
  • جلوگیری از انتقال آلودگی به دلیل عدم نیاز به استفاده از کلید
  • هزینه پایین نصب و راه‌اندازی چراغ به دلیل عدم نیاز به سیم کشی
  • راحتی استفاده به دلیل روشن و خاموش شدن خودکار

سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم که انواع چراغ هوشمند، مزایا و نحوه عملکردشان را به اختصار شرح دهیم. همچنین سعی می کنیم هر‌گونه اطلاعات جدیدی که در مورد چراغ های هوشمند کسب کنیم را در این مقاله با شما به اشتراک بگذاریم. از این رو لطفا برای ارتقای هر چه بیشتر این مطلب زیر این پست، نظرات، پیشنهادات و سوالات خود را مطرح کنید.

برای مشاوره با متخصصان فنی و اجرای شرکت هوشمندسازی ساختمان نیروگستران با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 13 =