دسته‌بندی نشده

سیستم خانه هوشمند برای سالمندان

سیستم خانه هوشمند برای سالمندان-نیروگستران-niroogostaran

سیستم خانه هوشمند برای سالمندان، یکی از اهداف اصلی خانه هوشمند این است که بتوانند آسایش و راحتی را برای همه افراد خانواده فراهم نمایند.

از طریق هوشمند سازی خانه شما می توانید محیطی امن و راحت برای همه اعضای خانواده مخصوصا سالمندان ایجاد کنید.

در این مقاله قصد داریم درباره مزایایی که خانه هوشمند برای سالمندان ایجاد می کند صحبت کنیم و پس تا انتها با نیروگستران همراه باشید.

سیستم خانه هوشمند برای سالمندان

خانه هوشمند چیست؟

سیستم خانه هوشمند برای سالمندان،خانه هوشمند مجموعه ای از سیستم های هوشمند ساختمان بوده که در ارتباط با یک هاب هوشمند و در ارتباط با یکدیگر هستند.

هوشمند سازی ساختمان باعث می شود که شما بتوانید این تجهیزات را از راه دور به وسیله گوشی موبایلتان یا یک ریموت کنترل هوشمند مدیریت و برنامه ریزی کنید.

امکانات و خدماتی که یک خانه هوشمند برای انسان ها ایجاد کرده و ایجاد می کند به کمک پیشرفت در هوش مصنوعی بوده و می تواند خدمات زیر را به انسان ها ارائه دهد:

  • کنترل تجهیزات از راه دور
  • اتوماسیون سازی بخش هایی که قبلا نیازمند یک عملیات دستی بوده اند مانند سیستم روشنایی، سیستم سرمایش و گرمایش
  • یادگیری عادت های انسان ها و عمل کردن بر اساس آن ها به کمک هوش مصنوعی

اهمیت خانه هوشمند برای افراد سالمند

سیستم خانه هوشمند برای سالمندان، خانه هوشمند به واسطه امکاناتی که در اختیار انسان ها قرار می دهد می تواند زندگی را حتی برای افراد با مشکل و محدودیت های خاص هم راحت تر کند.

مثلا افرادی هستند که دارای اختلالات حرکتی یا مشکلات شنوایی و بینایی می باشند و خانه هوشمند از طریق تجهیزاتی مانند سیستم های امنیتی، دزدگیر، ترموستات ها، زنگ های تصویری و .... آسایش و راحتی را برای افراد ایجاد می کند . بسیاری از چالش هایی که آن ها در یک خانه سنتی با آن مواجه هستند را رفع کرده و کمک می کند که این دسته از انسان ها نیز برای مدت طولانی تری بتوانند در خانه خود ایمن و سالم زندگی کنند.

مزایای خانه هوشمند برای سالمندان

سیستم خانه هوشمند برای سالمندان، درست است که این روزها میل به استفاده از تکنولوژی و فناوری در قشر جوان بیشتر است اما یادگیری استفاده از خانه هوشمند برای افراد مسن، می تواند رفاه و ایمنی را ایجاد کند.

مزایایی که یک خانه هوشمند ایجاد می کند هم می تواند برای افراد مسن مناسب بوده هم خانواده، دوستان و افرادی که از این سالمندان عزیز مراقبت می کنند.

در ادامه به مزایایی که یک خانه هوشمند برای سالمندان ایجاد می کند می پردازیم:

ایمنی برای افراد سالمند

یکی از مواردی که بین افراد سالمند رایج است لیز خوردن، زمین خوردن و افتادن است و این حوادث می تواند آسیب زیادی را به افراد سالمند وارد کند.

وجود هر وسیله و ابزاری که در خانه هوشمند بتواند از افتادن سالمندان جلوگیری کند، این چنین حوادثی را تشخیص دهد و یا در صورت رخداد هر گونه حادثه سایر افراد خانه را مطلع کند در واقع می تواند خانه ایمن تری را برای سالمندان ایجاد کند.

ارتباط

در یک خانه هوشمند افراد سالمند می توانند به کمک تلفن همراه خود بخش های مختلف خانه را حتی از روی تخت خواب نیز مدیریت کنند و مثلا اگر فردی زنگ درب را بزند فرد سالمند به راحتی می تواند با استفاده از تلفن همراه خود چک کند که چه کسی پشت درب حضور دارد و در صورت نیاز بدون بلند شدن از جای خود قفل درب خانه را باز نماید.

و به این ترتیب سالمندانی که به تنهایی زندگی می کنند منبعی برای تعامل دارند.

در صورتیکه در خانه از دستیار صوتی استفاده شده باشد افراد سالمند می توانند به سادگی گزارش آب و هوا، اخبار و حتی تماس با دوستان و فرزندان خود را از دستیار صوتی هوشمند بخواهند.

آرامش خاطر

به کمک دستگاه های هوشمند موجود در خانه یک شبکه ایمن در اطراف سالمندان ایجاد می شود و به اعضای یک خانواده امکان می دهد تا از زندگی در خانه خود به همراه عزیزان سالمندشان احساس آرامش خاطر و اطمینان نمایند.

دستگاه‌های هوشمند مناسب خانه هوشمند برای سالمندان

سیستم خانه هوشمند برای سالمندان، برای اینکه بتوان در یک خانه هوشمنئ امنیت و آرامش بیشتری را تجربه کرد دستگاه های مختلفی وجود دارند. در ادامه به معرفی 5 مورد از دستگاه هایی که در یک خانه هوشمند می توانند برای سالمندان بسیار مفید باشند می پردازیم.

1. دستیارهای صوتی فعال

دستیار های صوتی این امکان را به شما می دهند تا با نرم افزار پردازش زبان طبیعی مکالمه کنید، سوال بپرسید، جواب سوالات خود را نیز دریافت نمایید. از جمله این دستیارهای صوتی می توان به آمازون الکسا، دستیار صوتی گوگل و سیری اپل هوم اشاره نمود.

از طریق اتصال این دستیارهای خانه هوشمند به یک حساب فعال می توانند اقداماتی نظیر خرید، اعلام آب و هوا، تنظیم تایمرهای آشپزخانه و سایر دستگاه های هوشمند مانند تلویزیون، چزاغ ها و .... را انجام دهند.

سیستم خانه هوشمند برای سالمندان-نیروگستران-niroogostaran

از ویژگی های دستیارهای صوتی هوشمند که برای سالمندان بسیار مفید می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· تنظیم یادآورهای خودکار برای وظایف و رویدادهای روزانه، هفتگی یا ماهانه؛ مانند قرار ملاقات با پزشک و تنظیم یادآور برای مصرف دارو

· برقراری تماس‌های خروجی در مواقع اضطراری

· اعلام دستورالعمل‌های کمک‌های اولیه با صدا

· دستیار صوتی یکی از تجهیزات کاربردی برای خانه هوشمند سالمندان

2. دستگاه یادآور دارو هوشمند

از آنجایی که بسیاری از افراد سالمند معمولا از داروها و قرص های مختلف استفاده میکنند می توان گفت دستگاه یاد آور هوشمند یکی از بخش های عالی برای سالمندان خانه هوشمند به شمار می رود و می توان داروهای مصرفی را در آن ها قرار داد و برای زمان مصرفشان مطابق دستورالعمل پزشک برنامه ریزی لازم را انجام داد.

هم چنین بعضی از این دستگاه های یادآور دارو دارای یک مکانیسم قفلی می باشند و از این طریق از سرقت یا مصرف بیش از حد تصادفی جلوگیری می کنند.

دستگاه یادآور داروی هوشمند به شما امکان می‌دهد تا داروهایی که مصرف می‌کنید را در آن قرار داده و برای زمان مصرف آنها طبق دستورالعمل پزشک، برنامه‌ریزی کنید.

برخی از دستگاه‌های هوشمند یادآور دارو بعلاوه دارای مکانیسم قفلی هستند تا از سرقت یا مصرف بیش از حد تصادفی جلوگیری شود.

3. سنسورهای تشخیص سقوط

همان طور که قبلا هم گفتیم لیز خوردن، افتادن و سقوط از جمله شایع ترین نگرانی ها برای افراد سالمند است. وجود سیستم های حرکتی در خانه می تواند برای سیستم های امنیتی و تشخیص مزاحمان عالی عمل کند هم چنین در سیستم های پیشرفته تر برخی سیستم ها از الگوریتم هایی برای تشخیص سقوط انسان استفاده کرده اند.

با نصب این سنسورها در خانه هایی که افراد سالمند در آن زندگی می کنند می تواند در مواقع خطر از طریق اطلاع رسانی به فرزندان و دوستان و خانواده سالمندان به نجات زندگی آن ها کمک کند.

4. ترموستات هوشمند

برای افراد سالمند معمولا مهم است که دمای خانه در حد مطلوبی قرار داشته باشد تا دچار سرما زدگی و گرما زدگی نشوند. به کمک ترموستات هوشمند افراد می توانند بدون نیاز به بلند شدن از جای خود در خانه دما را به کمک گوشی موبایل خود کم یا زیاد کنند.

ترموستات های هوشمند کمک می کنند تا در عین بهره‌وری انرژی، محیطی با دمای کنترل شده داشته باشید یا حتی در زمانی که فراموش کردید پیش از خروج از خانه، سیستم گرمایشی یا تهویه مطبوع را خاموش نمایید هیچ جای نگرانی نیست چون به کمک موبایل خود می توانید سیستم را از راخ دور مدیریت و کنترل کنید.

5. قفل‌های هوشمند

قفل های هوشمند این قابلیت را دارند که از طریق گوشی موبایل، کارت کلیدی و پین منحصر به فردی باز شوند.

این قفل ها برای خانه هایی که سالمندان در آن زندگی می کنند بسیار مهم و مفید است چون درشرایط اضطراری افراد مجاز به ورود به خانه می توانند با استفاده از تلفن همراه مجاز خود بدون اینکه نیاز باشد آسیبی به ملک بزنند وارد خانه شوند.

برای مشاوره با متخصصان فنی و اجرای شرکت هوشمندسازی ساختمان نیروگستران با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 12 =