دسته‌بندی نشده

کاربرد IOT (اینترنت اشیا) در کشاورزی هوشمند

نیروگستران-niroogostaran-کاربرد IOT (اینترنت اشیا) در کشاورزی هوشمند

کاربرد IOT (اینترنت اشیا) در کشاورزی هوشمند

هوشمندسازی فقط مختص به خانه هوشمند نیست و تکنولوژی به سرعت در همه زمینه ها در حال پیشرفت می باشد.

یکی از زمینه هایی که در آن هوشمندسازی انجام می شود وکاربرد بالایی دارد، کشاورزی است که در ادامه به صورت مفصل به توضیح آن خواهیم پرداخت.

یکی از نیازهای اصلی همه ما انسان ها نیاز به غذا است که بخش زیادی از آن از طریق صنعت کشاورزی تامین می شود. به همین خاطر همیشه تلاش بشر در جهت به کار بردن تکنولوژی در صنعت کشاورزی بوده است تا بتواند از مزایای کشاورزی هوشمند نیز بهره مند شود.
استفاده از فناوری هایی مانند اینترنت اشیا در صنایع مختلف کمک می کند که در زمان کوتاه تر و با سرعت بالاتر و تلاش کم تر بتوانیم کارها را انجام دهیم.
استفاده از اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی یکی از مواردی است که علی رغم کاربرد بسیار زیاد کمتر به آن پرداخته شده؛ بنابراین قصد داریم در این مقاله در مورد کاربرد اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی صحبت کنیم.

بر اساس گزارشات آماری جمعیت کره زمین تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۹/۶ میلیارد نفر می رسد و اگر بخواهیم از همان روش های سنتی گذشته در صنعت کشاورزی استفاده کنیم مطمئنا در کنار سایر مشکلات مانند کمبود آب، گرمای زمین و .... مشکل تامین غذا نیز به یک چالش اصلی برای انسان ها تبدیل می شود
استفاده از اینترنت اشیا(iot) در کشاورزی و بهره مندی از کشاورزی هوشمند به کشاورزان کمک می کند که ضایعات را کم و نرخ بهره وری را بالا ببرند.

کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی هوشمند


شاید قبل از پرداختن به کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی این سوال برایتان ایجاد شود که کشاورزی هوشمند چیست ؟
کشاورزی هوشمند در حقیقت به معنای به کار بردن آخرین تکنولوژی های روز دنیا در صنعت کشاورزی است به نحوی که تولید غذا در حجم بالا، دور ریز کم انجام شود.

کشاورزی هوشمند فقط به iot ختم نمی شود و کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی فقط بخشی از کشاورزی هوشمند است.

در کشاورزی هوشمندی که بر اساس اینترنت اشیا اجرا می شود؛ سیستمی برای مانیتورینگ و نظارت بر زمین کشاورزی داریم که بصورت خودکار آبیاری زمین را انجام می دهد و همچنین با استفاده از سنسورها(رطوبت، دما، نور و ....) اطلاعات یکپارچه ای را در اختیار ما می گذارد. این سیستم به کشاورزان این امکان را می دهد که بتوانند وضعیت زمین را از هر کجایی که هستند رصد کنند. سیستم های کشاورزی مبتنی بر اینترنت اشیا نه تنها در زمین های کشاورزی بزرگ و سنتی بلکه برای مزرعه های کوچک خانگی و روش های کشاورزی ارگانیک و مدرن قابل استفاده هستند.

مزایای کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا


بطور کلی اینترنت اشیا به ۵ روش باعث بهبود صنعت کشاورزی شده که در ادامه به آن می پردازیم

۱. جمع آوری داده ها به وسیله سنسورهای مختلف:
در یک زمین کشاورزی هوشمند از طریق سنسورهای مختلف وضعیت خاک، رطوبت، میزان رشد محصول و ... کنترل می شود. داده هایی که به وسیله ی این سنسورها جمع آوری شده به ما کمک می کند اطلاعات مهم و مفیدی از کارایی تجهیزات کشاورزی موجود، وضعیت کلی زمین و .... به دست بیاوریم

۲. کم کردن ریسک تولید و کنترل بهتر فرآیندهای داخلی:
یکی از موارد مهم در تولید محصولات کشاورزی پیش بینی چگونگی وضعیت تولید و تخمین حجم تولید محصول است. اگر اطلاعات دقیقی از محصولات تولیدی و حجم آن ها در اختیار داشته باشید دیگر نیاز نیست ریسک زیادی بابت به فروش نرفتن محصولات کشاورزی تولید شده به جان بخرید

۳.مدیریت هزینه و کم کردن دور ریز:
وقتی از سیستم هوشمند در کشاورزی خود استفاده کنید امکان رصد کردن وضعیت سلامت محصولات و یا ناهنجاری های موجود در میزان تولید محصول در هر مرحله از تولید برایتان وجود دارد و به این صورت می توانید از ضررهای بزرگ جلوگیری کنید.

۴. افزایش بهره وری با اتوماسیون فرآیندها:
استفاده از تجهیزاتی که مبتنی بر iot هستند در کشاورزی هوشمند به شما کمک می کند که بخش زیادی از کارها را بصورت اتوماتیک و خودکار انجام دهید بخشی از این کارها عبارت است از:
آبیاری، سم پاشی، کود دادن و ....

۵. افزایش حجم و کیفیت تولیدات:
هنگامی که به واسطه ی کشاورزی هوشمند بتوانید فرآیند داشت و برداشت محصولات و روند نظارت بر تولید محصولات را بصورت خودکار انجام دهید می توانید حجم و کیفیت محصولات تولیدی را بالا ببرید

کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی


۱. نظارت بر وضعیت آب و هوایی:
یکی از محبوب‌ترین تجهیزات اینترنت اشیا در کشاورزی هوشمند، تجهیزات ایستگاه هواشناسی می باشند که انواع سنسورهای مختلف را شامل می‌شوند. این تجهیزات سرتاسر زمین کشاورزی، قرار داده می شوند و اطلاعات را به سیستم مرکزی می فرستند . این اطلاعات به شما امکان پیش‌بینی هوا را می دهد و همچنین می توانید با توجه به وضعیت آب‌وهوایی موجود ، محصول مناسب کشت را انتخاب کنید.

سه مورد از بهترین شرکت های تولید کننده ی این نوع از محصولات، allMETEO، Smart Elements و Pycno می باشند

۲.اتوماسیون گلخانه:
وضعیا فعلی گلخانه با استفاده از سنسورهای مختلف،رصد می‌شود و برای رسیدن به وضعیت مطلوب، می‌توان از سیستم‌های خودکار استفاده کرد. مثلا: می‌توان، بخاری یا فن را به شکل خودکار روشن کرد تا دمای گلخانه تنظیم گردد و همچنین می‌توان، میزان رطوبت خاک در نقاط مختلف را کنترل کرد تا به شکل هدفمند آبیاری انجام شود یا حتی نور محیط را با توجه به محصول کشت‌شده، بصورت خودکار تنظیم کرد.

دو نمونه از استارتاپ های موفق در زمینه ی این سبک تجهیزات، استارتاپ‌های Farmapp و Growlink، می باشند.

۳. مدیریت تولید محصول:
، در زمین کشاورزی که به تجهیزات اینترنت اشیا مجهز شده می‌توانید وضعیت محصولات را در هر لحظه بررسی نمود. این تجهیزات به شما کمک می کنند که رشد محصولات، بیماری‌ها و آلودگی‌ها ی ایجاد شده را نیز شناسایی کنید و به سرعت آن‌ها را برطرف نمایید.

دو مورد از موفق‌ ترین استارتاپ های حوزه‌ی اینترنت اشیا در کشاورزی با تمرکز روی مدیریت تولید محصول، استارتاپ‌های Arable و Semios، هستند.

۴. مدیریت و نظارت بر دام:
اینترنت اشیا، علاوه بر زمین‌های کشاورزی، در پرورش دام نیز می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. تجهیزات اینترنت اشیا، به بدن دام (گاو، گوسفند و …) وصل شده و وضعیت سلامتی و رشد آن‌ها را مورد بررسی قرار می دهند.

شرکت هایی هستند که ، تجهیزات تولیدی آنها به نحوی است که که می‌توانند اطلاعات مربوط به سلامتی، میزان فعالیت و شرایط غذایی انواع دام را به شکل یکپارچه جمع‌آوری کنند.
از جمله ی این شرکت ها می توان به شرکت‌های SCR by Allflex و Cowlarاشاره کرد.
۵.سیستم های مدیریت زمین پایانه به پایانه :
می توان گفت پیچیده‌ترین سرویس‌های اینترنت اشیایی که در روش‌های کشاورزی هوشمند استفاده می‌شوند؛ می باشد . در این سیستم‌ها از سنسور‌ها و ابزارهای رصدی مختلف، تجهیزات اتوماسیون مراحل مختلف تولید محصول و داشبوردی برای مدیریت یکپارچه همه‌ی تجهیزات استفاده شده است و . قابلیت‌های گزارش‌گیری حرفه‌ای و حسابداری نیز دارد. از شرکت های فعال این حوزه می‌توانیم از شرکت Cropio، نام ببریم.

کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی، بسیار بیشتر از موارد گفته شده است که در مقالات بعدی به آنها می پردازیم‌.

اگر برای هوشمند سازی زمین کشاورزی خود نیاز به مشاوره دارید می توانید با کارشناسان شرکت نیرو گستران در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =