دسته‌بندی نشده

هزینه هوشمندسازی خانه و ساختمان

هزینه هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی خانه و ساختمان، یکی از مفاهیم مهم و نوظهور در دنیای معماری و مهندسی ساختمان است که با استفاده از فناوری‌های نوین، امکان بهبود بهره‌وری انرژی، ایمنی، راحتی و کارایی در ساختمان‌ها را فراهم می‌کند. همچنین، هوشمندسازی به معنای کاهش هزینه‌های عملیاتی و نگهداری ساختمان نیز تاثیر مهمی دارد. در این مقاله، به معرفی و بررسی هزینه هوشمندسازی خانه و ساختمان پرداخته و اهمیت این موضوع در صرفه‌جویی مالی و محیط زیستی بررسی می‌شود. تا انتهای مقاله با خانه هوشمند نیروگستران همراه باشید.

هزینه هوشمندسازی خانه و ساختمان

مفهوم هوشمندسازی خانه و ساختمان

هوشمندسازی خانه و ساختمان به معنای ادغام فناوری‌های اطلاعاتی و کنترلی با ساختمان‌هاست تا امکاناتی مانند نورپردازی، گرمایش، سرمایش، امنیت و دیگر امور را به صورت خودکار و هوشمند اداره کنند. این فناوری‌ها به کمک سنسورها، دستگاه‌های کنترلی و شبکه‌های ارتباطی به ساختمان متصل می‌شوند.

مزایای هوشمندسازی ساختمان

صرفه‌جویی در مصرف انرژی:

یکی از بزرگ‌ترین مزایای هوشمندسازی ساختمان، کاهش مصرف انرژی است. سیستم‌های هوشمند می‌توانند تنظیمات نورپردازی و دمای ساختمان را به صورت خودکار تنظیم کرده و در نتیجه مصرف انرژی را به حداقل برسانند.

افزایش ایمنی:

سیستم‌های هوشمند می‌توانند بهبود امنیت ساختمان را تسهیل کنند. مثلاً، دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های اعلام حریق و دزدگیری به صورت متصل به یک سیستم مرکزی هستند و در صورت وقوع واقعه به صورت خودکار اقدامات مورد نیاز را انجام می‌دهند.

راحتی و کارایی:

هوشمندسازی ساختمان به ساکنان امکان کنترل راحت تر و کارآمدتر سیستم‌های مختلف را می‌دهد. از طریق یک نرم‌افزار موبایل یا تبلت، ساکنان می‌توانند دسترسی به کنترل دما، نورپردازی و دیگر ویژگی‌های ساختمان را داشته باشند.

اتاق خواب هوشمند

هزینه هوشمندسازی ساختمان

هزینه هوشمندسازی ساختمان ممکن است به نظر برخی بالا بیاید، اما با توجه به مزایایی که ارائه می‌دهد، به مدت زمان کوتاهی بهبود بهره‌وری انرژی و کاهش هزینه‌های عملیاتی ساختمان به وجود می‌آید. هزینه هوشمندسازی ساختمان شامل موارد زیر می‌شود:

سیستم‌های هوشمند:

هزینه نصب و پیکربندی سیستم‌های هوشمند از جمله سنسورها، کنترلرها و نرم‌افزارها.

زمینه‌سازی:

اگر ساختمان موجود است، ممکن است نیاز به تغییرات ساختاری برای نصب سیستم‌های هوشمند داشته باشد.

هزینه نگهداری:

برای بهره‌برداری موثر از سیستم‌های هوشمند، نیاز به نگهداری و تعمیرات دوره‌ای دارند.

هزینه تحصیلات:

تعلیم و آموزش کارکنان و ساکنان در خصوص استفاده از سیستم‌های هوشمند نیاز به هزینه دارد.

عوامل تاثیر گذار بر هزینه هوشمندسازی خانه و ساختمان

هوشمند‌سازی ساختمان کاری تخصصی و مهندسی است و نمی‌توان گفت که تنها بر اساس یک موضوع کلی می‌توان هزینه هوشمند‌سازی ساختمان را برآورده کرد بلکه عوامل بسیاری در قیمت نهایی تأثیرگذار هستند و برای اینکه بتوانید یک ساختمان یا خانه را هوشمند کنید باید به موضوعات مختلفی توجه داشته باشید و در میان آن‌ها اقدام به انتخاب کنید که تمامی موضوعات را در ادامه برایتان آورده‌ایم.

طبیعی است که قیمت هوشمند سازی خانه با توجه به شرایط شما که در ادامه مطرح می شود و تخصص و حرفه ای بودن تیم عرضه کننده خدمات، متفاوت خواهد بود.

قدمت ساخت

شاید قدری دور از ذهن به نظر می‌رسد اما اولین فاکتوری که برای برآورد هزینه هوشمند‌سازی خانه در نظر گرفته می‌شود قدمت ساخت ساختمان است. در صورتی که ساختمان در حال ساخت باشد طبیعتاً سازنده می‌تواند مکان‌های مناسبی را برای تعبیر ماژول‌ها، سنسور‌ها و همینطور پنل‌ها در نظر گرفته و انشعابات برق لازم را بگیرد تا در انتها نیاز به این کار نباشد.
اما برای یک ساختمان قدیمی ساز یا حتی نوساز که در ابتدا برای آن سیستم‌های خانه هوشمند در نظر گرفته نشده است باید هزینه‌ای را اضافه بر سازمان برای تعبیه جایگاه‌های مخصوص به تجهیزات خانه هوشمند و همینطور گرفتن انشعابات برق لازم در نظر بگیرید.
بنابراین در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای هوشمند‌سازی ساختمان از همان ابتدای ساخت و خام بودن بنا می‌باشد.

متراژ ساختمان


متراژ ساختمان یکی از مهمترین عوامل تأثیر‌گذار بر هزینه هوشمند‌سازی خانه می‌باشد. اما موضوع فقط بزرگی خانه نیست بلکه تجهیزات یک خانه از جمله درب و پنجره هر چقدر که متراژ بالاتر برود طبیعتاً تعداد بیشتری نیز به کار خواهد رفت.
یک خانه ۳۰۰ متری تعداد بیشتری درب، پنجره، دوربین امنیتی، دزدگیر و سایر موارد این چنینی بیشتری نسبت به یک خانه ۸۰ متری دارد پس طبیعتاً نیاز به تجهیزات بیشتری نیز خواهد داشت.

سیستم خانه هوشمند برای سالمندان

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان


یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین موارد در در تعیین نهایی هزینه هوشمند‌سازی خانه موضوع تجهیزات به کار گرفته شده در فرآیند‌های هوشمندسازی می‌باشد. پیش از اینکه در رابطه با اهمیت برند تولید‌کننده تجهیزات صحبت کنیم می‌بایست که انواع تجهیزات را به صورت کلی بشناسیم. تجهیزات هوشمند‌سازی خانه از نظر فنی به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که به شرح زیر می‌باشند:

بیسیم

سیم دار

ترکیبی از هردو

سیستم‌های بی‌سیم و سیم دار دقیقاً یک کار را انجام می‌دهند و تنها در دو مشخصه متفاوت هستند. اولین مشخصه امنیت می‌باشد! سیستم‌های سیم دار به خاطر این که اطلاعات را به صورت دیتا پخش نمی‌کنند دارای امنیت بالاتری نسبت به سیستم‌های بی‌سیم هستند که اطلاعات را به صورت دیتا در سرتاسر خانه و حتی یک مسافت کوتاه بیرون‌تر از خانه پخش می‌کند.

موضوع بعدی هزینه می‌باشد که در این زمینه هم سیستم‌های سیم دار پیروز میدان هستند.

ولی در مجموع استفاده از سیستم‌های بی‌سیم رایج‌تر است چرا که در این صورت اگر قرار باشد هرگونه توسعه‌ای بر روی سیستم خانه هوشمند انجام شود بسیار ساده‌تر خواهد بود و تنها نیاز است که ماژول جدید با سیستم مرکزی کانکت شود اما سیم کشی برای ماژول‌های مختلف که به سیستم‌های سیم دار اضافه می‌شوند ممکن است کمی کار را سخت کند.

از طرفی امروزه با توجه به اینکه ارتباطات بی‌سیم روز به روز در حال توسعه یافتن هستند و در نهایت تمایل افراد فارغ از هزینه هوشمند‌سازی ساختمان به سمت استفاده از سیستم‌های بی‌سیم می‌باشد.

تنوع تجهیزات و تمایلات مشتری


هر خانه‌ای به یک صورت و تحت فرایندی خشک هوشمند‌سازی نمی‌شود بلکه طبق تمایلات و درخواست‌های مشتری می‌توان تجهیزات را کمتر و یا بیشتر کرد که این موضوع ارتباط مستقیم با هزینه هوشمند‌سازی ساختمان که به صورت نهایی محاسبه می‌گردد دارد.

پیشتر نیز ذکر شد که با توجه به متراژ بالاتر، ساختمان نیاز به تعداد بیشتری تجهیزات هوشمند‌سازی می‌باشد اما موضوع این بحث متفاوت است. مشتری می‌تواند برای هوشمند‌سازی خانه خود تنها سیستم‌های امنیتی و سیستم صوتی تصویری خانه خود را لحاظ کند یا یک مشتری دیگر می‌تواند علاوه بر این موارد کنترل پرده‌ها و همینطور سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را نیز در نظر داشته باشد. یک مشتری دیگر علاوه بر تمام این موضوعات قصد دارد تا از وضعیت تمام قسمت‌های خانه خود از وضعیت دمای خانه گرفته تا شدت نور و همینطور وضعیت قطع و وصلی و یا فشار آب خانه با خبر باشد و اصطلاحاً وضعیت خانه خود را به صورت کامل ‌مانیتور کند.

هزینه هوشمندسازی ساختمان

هر کدام از این موارد قابلیت پیاده‌سازی و شخصی‌سازی را برای فرد دارند و به نوبه خود در هزینه هوشمند‌سازی ساختمان تأثیراتی می‌گذارند که کم اهمیت هم نیست اما اگر بخواهیم قدری فنی‌تر به موضوع نگاه کنیم به صورت کلی چهار دسته‌بندی برای هوشمندسازی ساختمان وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

سطح پایه

سطح سفارشی

سطح پیشرفته

سطح لوکس


هر کدام از این سطوح استاندارد‌های خاص خود را دارد اما همانطور که پیشتر نیز گفته شد شما می‌توانید به صورت سفارشی‌سازی شده تنها بخشی یا یک سری از بخش‌های ساختمان خود را به صورت هوشمند در‌آورید و بعد‌ها اقدام به توسعه هرچه بیشتر آن کنید. بدیهی است که قیمت هوشمند سازی خانه در هر یک از این سطوح بایکدیگر تفاوت خواهد داشت.

برند تولید کننده تجهیزات


همانطور که به وضوح قابل مشاهده است تجهیزات نقش بسیار پررنگی در تعیین هزینه هوشمند‌سازی خانه دارد چرا که تا به اینجا فاکتور‌های زیادی در رابطه با خود تجهیزات مطرح شده است.

یکی دیگر از فاکتور‌های بسیار مهم تجهیزات به کار گرفته شده در فرآیند‌های هوشمند‌سازی ساختمان یا خانه برند تولید‌کننده تجهیزات می‌باشد.

ممکن است که در یک سری جزئیات تجهیزات تولید شده توسط برند‌های مختلف متفاوت باشد اما در نهایت تمامی تجهیزات کاری واحد و مشترک را انجام می‌دهند اما موضوعی که در رابطه با برند‌های تجهیزات هوشمند‌سازی خانه مطرح است این است که هر برند قیمت متفاوت و به تبع آن کیفیت متفاوتی را ارائه می‌دهد.

ممکن است برخی از برند‌ها در اقدام اولیه هزینه زیادی را روی دست شما برای پیاده‌سازی خانه هوشمند بگذارند اما در طول مدت زمان و با توجه به خدمات پس از فروش و یا کیفیت‌شان قطعاً هزینه کمتری برای نگهداری از سیستم طلب کرده و میزان خرابی کمتری خواهند داشت.

برخی از برندهای مطرح:

Vimar,Siemens,Qubino,Phili,ABB,Fibaro,Berker


هر کدام از این برند‌ها به نوعی ارائه دهنده خدمات و ویژگی‌های مختلفی برای خانه هوشمند شما می‌باشند که بسته به ویژگی‌هایشان تأثیرات مختلفی در هزینه هوشمند‌سازی ساختمان خواهند گذاشت.

نتیجه‌گیری

هوشمندسازی ساختمان یک ابزار بسیار موثر برای بهبود کیفیت زندگی در ساختمان‌ها است. این فناوری به کاهش مصرف انرژی، افزایش ایمنی، راحتی و کارایی کمک می‌کند.

هرچند هزینه اولیه هوشمندسازی ممکن است بالا به نظر بیاید، اما با توجه به صرفه‌جویی در هزینه‌های عملیاتی و بهره‌وری افزوده، این هزینه به سرعت جبران می‌شود. در نهایت، هوشمندسازی ساختمان نه تنها به مالکان ساختمان بلکه برای محیط زیست نیز سود می‌آورد.

برای مشاوره با متخصصان فنی و اجرای شرکت هوشمندسازی ساختمان نیروگستران با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =